Hur bor era höns?
Bor dom i specialbyggda hönshus? Ombyggda lekstugor? Stall/Ladugård? Berätta och bifoga gärna bilder!! :)
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
Har inga egna höns men min morfars höns går lösa i en nerstängd minkfarm! ^^

"mina" höns, bor i en hönsgård, av hönsnät som innefattar "hönshus" med säkerhet om natten. På grund av att vilda djur gärna äter av dem!
Det finaste är när de kan gå runt helt fritt, äta blåbär och picka insekter…men så ser inte "verkligheten" ut där jag håller höns. ;)
Här gäller det att hålla undan för räv, mink, grävling och rovfågel!;)
Mina bor i en ombyggd gammal gäststuga. Nu får dom gå lösa ute då jag inte hunnit bygga någon hönsgård. Det kommer att byggas så dom även kan vara ute om vi far iväg längre stunder.
#3 samma här, mina bor tillsammans med kaniner i en , som vi kallar lillstuga. Den var från början ett hönshus, som byggts om till "vanlig stuga", för att nu återigen bli ett hönshus. Jag kommer att bygga upp en inhägnad för hönsen, så kommer de att få gå ut genom fönstret, för att komma ut till hönsgården.
Här är hönshuset, dörren och det är ju inte klart ännu. Det ska dit en lucka och ventilation också. Och framför ska hönsgården byggas. Har påbörjat flytt av stenmuren som gått som en gång fram till bodan. Tungt göra.. ;) Framtida sittpinnar till hönsgården står lutade mot bodan.. :)
Jag har ett specialbyggt hönshus som en släkting byggde under andra världskriget (tror jag det var, kan ha varit första också). I det har vi 2 större bås, 2 småboxar och en mindre bur på bottenplan. På vinden har vi en tvåvåningsbur med möjlighet att dela av till 7 mindre burar, dock så är 3 upptagna av kaninerna men flera är på gång :) Är så skitigt nu så jag har tyvärr ingen lust o ta någon bild…
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Våra 7 höns bor i en inredd del av en friggebod, 2,6 kvadratmeter med full takhöjd.
#6 Ta en bild efter nästa städning! :) Vill gärna se det.