bölder
Jag tog nyligen över en äldre dvärgkochin höna. De var mörkt när jag hämtade henne o mörkt när jag släppte in henne i hönshuset så jag kunde inte kolla henne så noga. Första veckan har jag låtit henne vara ifred för o få känna sig hemma och andra veckan började jag jobba på tillit för o få henne tam. Undrr den här tiden har jag studerat henne noga på håll och uppmärksammat att hon går konstigt (stelt och haltande) o att hon va röd o irriterad under fötterna hon orkar knte sitta på pinnen eller stå upp längre stunder så igår fångade jag in henne för en ordentlig visitering och tvätt, massage o insmörjning av benen. Upptäckte benkvalster som förmodligen inte sla bli så svårt o få bort men fötterna pch benen var fulla av bölder upp till första leden på benen. Tömde alla bölder som gick men alla bölder hade inte öppnat sog och en del hade för små hål. Tänkte ta en ny omgång idag o då taed en knov o pincett o försöka få bort dom andra lite försiktiga o försöka få i henne lite rimadyl (smärtlindring). Vaf tror ni. Kommer hon bli bra o bör man bandagera fötterna o benen efter att jag gjort rent där idag? Tror in att man behöver ge henne pencilin?
Vad är det för bölder? Är det ärrbildning pga fotkvalster så är det ju inget att hålla på med, då är det ju där det är sas. Antingen kan hon då leva med bölderna eller inte.
När man öppnar bölder och infektioner retar man ju läkningen så man ska kanske inte hålla på för mycket. Om du upplever en inflammation i bölderna bör den minska dag för dag om du tvättar, men om det inte sker någon förbättring kanske det skälper mer än det hjälper. Har du ingen bild så kanske någon här kan säga vad det ser ut att vara?
Här är en höna jag tog hem med kalkben (ärrbildning och var fortfarande infekterad troligen):
Kladdet är rester från salva. Såg lite bättre ut när ja va klar med henne. Fick bort en massa förhårnader och tömde dom bölder slm var öppna o gjorde rent o la sedan ett förband som skydd mpt smutts o som lite stötdämpning o håller nu tummarna för att hon blir bättre annars får hon tyvär somna. Känns tråkigt då hon är den av hönsen som jag tycker bäst om o är trevligast.
Oj, det där såg inte så roligt ut. :( Foten ser väldigt deformerad ut. Jag tycker att du ska maila till SVA. Dom kan göra bedömningar utifrån mail och bilder och ge dig råd och tips på vad det kan vara samt hur du ska gå vidare. Där finns fjäderfäexperter som kan göra en ordentlig bedömning och dom svarar ofta snabbt. Lycka till med den lille. :(
Några av mina hönor fick också liknande sådana där.
Fötterna svälde upp ända tills dom var nästan helt runda och hönan knappt kunde gå😕
Jag frågade på alternativ.nu och några där misstänkte njursvikt (av någon anledning sväller fötterna upp då).
Det ska tydligen inte gå att bota men jag fick positiv effekt på min höna genom att placera henne och en kompis i ett mindre bås med torrt kutterspån…
Men gör som tintlar säger, maila SVA och hör vad dom säger innan du gör något annat🙂
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
vart mailar man då? i deras kontakt formulär bara eller ska man maila till någon speciell adress på sva?
#6 Använd kontaktformuläret, då läser någon mailet och skickar det till deras fjäderfäexpert :)
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Jag mailade till sva@sva.se så det funkar också. :)
jag har nu mailat till sva genom deras kontaktformulär. hoppas verkligen att de finns något sätt att få henne bra. lider med min stackars lilla höna.
Håller tummarna!
Hemskt tråkigt, lycka till! 🌺