Nya kycklingar i morgon
Den största faran med att Skaffa höns är att man inte slutar köpa fler!
I morgon ska vi på djurmarknaden på Östersta Gård och idag har jag bokat två kycklingar som vi ska köpa där. Två friserade dvärgkochin med lite silke i. Dom är så söta så man dör - och inte alls vad jag tänk ha i min hönsflock men jag kan inte låta bli. Jag bara måste ha dom. Dom får bli mina framtida ruvhönor. :)
Man blir ju ruinerad. Men jag är glad ändå. :D
Idag stod det två svarthönor och glodde på oss från hallen när vi satt inne och åt lunch. Jag älskar mina höns. <3
Så mysigt! Jag känner att jag också kommer ha problem med att sluta köpa fler när jag väl börjar med höns.. 😉 Lycka till 🌺
När ska du köpa dina första? :)
#2 Det dröjer, tyvärr. Kanske 2-3 år 😟
Oj, varför måste du vänta? :(
Nä nu har det blivit hjärnsläpp på käringen. Jag bokade om hos säljaren, nu har jag bokat en höna och en TUPP! Jag har ju redan två tuppar, och inte lägger dom ägg nån av dom!
Jag vet inte vad som flugit i mig.

Haha, du får nog lägga in dig på hönsrehab! Visst blir det dyrare än man tänkt sig.
Men jag har i alla fall lärt mig massor av alla mina misstag.
Lycka till med de nya älsklingarna ❤️
Agneta
Ja, min man säger att jag drabbats av hönshjärna. Nu har dom kommit hem i alla fall. Och som om det inte kunde bli värre så har jag bosatt dom inomhus. 😇Det är iof bara tillfälligt men det trodde jag aldrig om mig själv.
Säljaren verkade dock mycket seriös. Noga med att inte få hem smittor till sin besättning och väldigt mån om djuren. Dom är handtama och välskötta, hönan har bott inne i hennes vardagsrum. Så jag är inte orolig att de ska föra in sjukdomar iaf.

Men Guvasöta!!!!!👋 *klappar*
Agneta
Ja, så söta att jag inte kunde låta bli att köpa dom bara därför. :D
#4 Jo, jag är bara 17. Studerat alltså fortfarande och har varken någon plats eller möjlighet så det får allt bli senare ^^
Extremt söta var de!
Okej, då förstår jag. :) Men då har du ju mycket att se fram emot, och tid att ta reda på vad du vill ha för nåt.
#14 Precis! Jag är iallafall 99% säker på att det blir lantras! 😃
Ja, det var jag också. Och det blev det ju, tills jag råkade köpa dessa. :p Men dom ska jag bara ha två av, för att dom är så otroligt söta. Annars är det Bohuslän-Dals svarthöna som ska dominera min flock. :) Vilken lantras är du sugen på?
#16 Jag känner ärligt talat inte till särskilt många och vet därmed inte mycket alls om dessa. Jag är inte fokuserad på några speciella egenskaper, men jag önskar en ras som är bra på att ta hand om sina kycklingar! 😊 Det får kollas bättre på det när det är aktuellt!
Okej, nej jag kan inte heller så mkt. Det kan nog också vara individuellt. Men naturruvade ska dom helst vara om man vill ha höns som tar väl hand om sina ungar, eftersom att det går i arv och dom lär sig av sin mamma. :) Tror att alla lantraser är ungefär lika bra på att ta hand om kycklingar. Jag tänkte att min nya höna ska få bli ruvhönan i gruppen iaf. För är det nåt dvärgkochin kan så är det att ruva fram kycklingar. ;)
Lycka till med dina när det blir dags för dig. :)
dv kochin är ju kläckmaskiner som är lite billigare i inköp o massa bättre än dom elektriska 🤫
Ja precis! Och dessutom sötare än dom där dyra maskinerna.❤️
Idag gick jag upp runt 6 och satte mig att vänta på att mina lurviga skulle vakna. 😇 Sen kom lilla blå och satte sig att sova en stund i min famn.
Nu har dom fått lite ekologisk a-fil och havregryn för lilleman är lite lös i magen.

Haha, du kommer snart att ha dem sovandes i sängen för att inte missa nånting :D
Agneta
Haha, jag ska erkänna att jag tänkt tanken. Men jag tror inte att kycklingarna skulle uppskatta det lika mycket som jag. :p

😃
Agneta
#18 Det ska jag ha i tankarna! Tack 😃
#13 Du kan ju börja med exempelvis kinesiska dvärgvaktlar redan nu, de går nämligen under L80, dvs sällskapsdjur. Vaktlar är också hönsfåglar, bara väldigt små sådana.
*snäll som försöker få dig att bli lika tokig som oss andra*
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#26 Tyvärr så bor man inte med förälder som skulle Gå med på det 😕
#27 Lider dom inte av snålnerven? Berätta vad vaktelägg faktiskt kostar i delikatessbutiker och vad det skulle kosta per ägg om du producerade dom själv. 😉
Massa pengar att spara ju. 😃
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#28 Haha, ja! Det skulle vara något! 😂Dock så är chansen så gott som icke-existerande då jag inte ens får ta hem två nya barnbarn (marsvin) för mamma.. 😕
Marsvin fick jag inte heller ha, men häst gick bra. 😇 Nä men vissa föräldrar vill inte ha djur och det får man såklart respektera. Du kan ju snart flytta hemifrån och då kan ju vaktlar vara en bra början om du skulle behöva bo i lägenhet ett tag. :)
Själv gick jag på din linje Konichiwa. Igår kväll när jag skulle visa kycklingarna in i buren efter kvällsrastningen klättrade dom pipande upp på mig och sen blev jag inte av med dom. Tuppen stoppade in huvudet under min tröja och la vingen över min hand. Så jag somnade med dom sovande på mig i soffan. Gubben fick hjälpa mig att få in dom i buren sen när det var dags för sängen, dom ville inte kliva av sin mamma.
#30 Du har alltså redan blivit "Crazy chicken lady"?
😃

Hahaha, nu är det illa. Vad blir nästa steg?, väntar intresserat….
Agneta
#30 Åh, vad mysigt! 😃
Jo, jag letar jobb så gott det går och fixar, så jag hoppas att det går någorlunda snabbt att fixa eget! Men man kan alltså ha vaktlar lite hur som helst i lägenheten? 🤔
#33 Ja, kinesiska. Du behöver bara en stor bur.
#34 Jag ska läsa på och så får vi se framöver 😃
#31 - Haha! Det var just vad vi sa igår kväll jag och gubben.😃
#32 - Ja nu går det riktigt utför. Nämen nu tror jag att jag ska börja ta mig i kragen snart. :p
Så går det när man impulsköper djur - två friserade går ju inte att ta kycklingar på, det visste jag inte. Det var ju inte syftet med dom, men nog hade det varit lite gulligt nån gång. Ffa behöver väl hönan få ruva fram kycklingar nån gång. Men det får kanske bli andras ägg då. För jag kan ju inte avla fram fjäderlösa kycklingar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ta dig i kragen? Så då vill du inte att man lägger in sånt här alltså? 😇
Gulle. :D Men nej, så långt kommer jag inte att gå. Djuren ska ha det bra också, jag har inte utrymme för strutsar. :p
Oj oj OJ, vilka sötnosar! 😃
Tack. :) Dom fick vara ute idag, men nu hämtade jag in dom för natten. Dom ligger och myser under mina kläder nu. Pussgurkor.
Kommer du någonsin släppa ut dom i hönshuset?😃
Haha, ja dom får ju vara ute på dagarna nu. :p Dom hade fått sova där inatt om dom inte sagt till mig att dom ville sova i min one-piece. ;) Dessutom är Embla lite rosslig så jag vill inte att hon blir kall - jag vet, jag låter sinnessjuk. Men dom ska ut helt och håller i helgen är planen. :p

älskar den här tråden;-)
Agneta
:D
Nu har dom sovit ute några dar och idag släppte jag ihop dom med övriga gruppen. Det gick jättebra förutom när Embla åt potatisgratäng från Iduns näbb och sen råkade picka henne i ögat istället. Just så har hon gjort på mig också flera gånger, jäkla knäpphöna. Stackars Idun blev ju alldeles förskräckt och trodde nog att Embla var arg på henne.
Tuppen Bruno tycker minsann att kochisarna ska hålla sig inne i hönshuset så när nån av dom kommer ut och tar sig för mycket friheter går han dit och skickar in dom igen. Ask får ibland spel och springer ut så snabbt han kan med flaxande vingar och sen in igen innan Bruno hinner reagera. Han verkar tycka om att reta Bruno men Bruno är klok och blir inte arg, inte för en sekund, han bara går dit och kurrar lite allvarligt när Ask dröjer sig kvar ute för länge.
Såhär löste jag det i hönshuset när kochisarna bodde själva, men nu är gallren under gödselplattan borta.