Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettavel-ägg-ungar
Läst 1129 ggr
solgrind
0

rädda kycklingar?

Det råder familjeråd här. Det är våra första kycklingar. Barnen har fått uppleva både ihjälpickade kycklingar och friska busar. Det blev 8kycklingar av 10 ägg!!! Den andra fick 5 av 5 ägg. Antalet där reducerades till 1. Två av de första kycklingarna har under den senaste veckan blivit svaga. Verkar så. De har bra tillgång till mat och vi har sett till att det finns mat i närheten. De äter lite och sen sovs det och springs lite efter mamma. De har sen igår slutat följa efter sin mamma och vill ligga under värmelampan. De är avsevärt mindre än sina syskon. De ser friska ut annars ingen snuva. Dålig mage eller något i ögonen. Fjädrar är fina och likaså fötterna ingen ohyra och syskonen mammorna och tuppen är runda å goa.. Så barnen har tagit beslutet att se om det går att få dem att må bättre. Man kan ju ge dem en chans blev ett argument som de enades om. De är mycket engagerade i sitt omhändertagande och har skött dem noga. Alltså har kycklingarna flyttat in i en kartong. Med mat och vatten. Om det är så att de inte är starka nog att äta tillräckligt för att både hålla värmen och springa efter sin mamma och behöva vila stup i kvarten. Vi har gett dem vatten med pipett och de slickar i sig det. Efter några timmar med vattendropp har de båda börjat pipa med ljud och har den ena tagit sig till matskålen och ätit lite. Den andra åt lite den med när den blev ditlyft. De är magra. Som förälder vill jag att mina barn ska få förstå hur det hänger ihop. Men jag vill inte att djuren ska lida…. Så ni som kan höns… vad har ni för råd aatt ge ?

garrilina
0

Druvsocker i vattnet och kokt äggula att äta är högenergi som brukar få dem att piggna till om det är så att de bara fått i sig för lite mat och vatten. Vissa kycklingar är lite "dummare" när det gäller att börja äta och dricka de gör inte som mamma visar. Det är antagligen svagare vid kläckning och behöver mer värme så de ligger och värmer sig och börjar inte äta som de ska och när deras proviant de har när de kläcks tar slut så blir de fort efter. Att låta barnen prova tycker jag är helt okey ni ser rätt snabbt om det inte går.

solgrind
0

Kycklingarna är nästan 4 v. Hönorna är unga och äggen vägde bara 40g så vi blev förvånad e över att det blev något Alls. De vi fick dem av var lika förvånade de när de hönor började lägga ägg efter tre dagar och började sen ruva. .. Jag övervakar givetvis matning och vattning. Jag är erfaren kattbarnmorska med flera bebisar som jag har matat för hand. Haft både kattungar och egen bebis i bärsjal samtidigt. Då blir det kokt äggula för de här två. Om de lever i morgon. Tuppen Tuppias är pappaledig och tar hand om tre av de större kycklingarna. Kan det bar vara så att Pepplon inte fixar 8 st nu mär de blivit mer krävande? Jaja.. naturen har sin gång oavsett hur det går.