Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettavel-ägg-ungar
Läst 4989 ggr
Pappaparon
2013-07-30 09:29
0

Kycklingar!

Kycklingarna kommer snart! Och jag har fortfarande några frågor som jag självklart sökt på nätet och kollat i böcker men det har stått så olika! Fråga1: Hur länge ska man vänta med foder, på vissa ställen står det 48 timmar, andra 24, sen står det i någon bok att man absolut inte ska vänta! Detsamma med vatten, de ska väl ha tillgång till det från första början? Alltså inte vänta med det? Fråga 2: Jag förstår inte riktigt dethär med att inte hjälpa en kyckling ut ur ett ägg, om den verkligen behöver hjälp,ska man hjälpa och isåfall hur? Fråga3: Grönfoder,kan man ge dem det när de är någon /några dagar eller ska man vänta? Tacksam för svar!

wille_wille
2013-07-30 10:33
0

1: Kläcks dom av en höna eller i maskin? Om dom kläcks med höna ska dom ha tillgång till mat och vatten direkt. Är dom maskinkläckta kan det vara bra att låta dom ligga i kläcken tills dom har torkat (tar ca 1 dygn) och sen flytta över dom till en bur med mat och vatten. Tar dom längre tid på sig att torka, ställ in mat kläcken :) 2: Man säger att kommer dom inte ut själva ska dom inte komma ut eftersom att dom är svaga då och kommer inte klara sig. Några som jag har skalat upp har sock klarat sig men dom flesta dör efter ett litet tag. Även om man vet om att man inte ska öppna så går det nästan inte att låta bli när kycklingen har legat ca 1dygn och bara fått upp det där lilla hålet på ägget :) Om du öppnar ett ägg så ska du bara öppna dom som det redan är hål i. Skala runt ägget i den riktningen som kycklingen håller på och sen kan du försöka tippa ut kycklingen ur ägget. Det kan komma lite blod när du öppnar så var över ett papper/skräphandduk och ha plasthandskar på dig om du tycker det är obehagligt med blod på händerna. 3: Om du tänker gräs som grönfoder så kan dom få det direkt, se bara till att klippa det i jättesmå bitar :) Myror uppskattas också ;) Lycka till med dina kycklingar!

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Pappaparon
2013-07-30 12:01
1

Tack! De kläcks ur maskin,detdär med myror var något nytt! Men ja, varför inte!

V3ritas
2013-07-30 14:48
0

Varför man inte heller ska vara för ivrig att hjälpa en kyckling ut är ju för att det går stora blodkärl innanför skalet. Brister dom medan blodet fortfarande pulserar så kan det finnas risk att dom förblöder. Man måste ha lite is i magen. Oftast om en kyckling inte tar sig ut så är den för svag och kommer mest troligt inte att överleva även om det finns undantag.

Det man kan göra om det har varit hålslag i ägget länge är att se till så att hinnorna inte torkar ut, spraya försiktigt med ljummet vatten. Men ha koll på vart näbben är så den inte drunknar. Annars kan man fukta med en trasa på dom synliga hinnorna.

Gulesäcken som varit deras näring i ägget förser dom med det dom behöver i ca 24 timmar efter kläckning. Så vänta med foder tills dom är torra i alla fall. Vatten behöver dom på en gång. Tänk på att använda en kyckling vattenautomat eller ett kärl som dom inte kan drunkna i.

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

wille_wille
2013-07-30 15:20
0

Om man inte har en kyckling automat så brukar det fungera att lägga spelkulor i rännan där dom dricker :)

Pappaparon
2013-07-30 15:38
0

Oj, vad många bra tips! Det är detsamma med höns som med vad som helst! All a Har olika sätt som de anser är rätt! En vet jag plockar alltid ut sina kycklingar för att spara på deras krafter! Låter helt sjukt, jag vet,sen klarar sig typ 2.Är spelkulorna för att de ska se spännande ut och att de vill kolla vad det är eller?

wille_wille
2013-07-30 15:59
1

Spelkulorna är för att dom inte ska drunkna ;)

tlover
2013-07-30 17:26
0

Annars kan man ha väldigt lite vatten (dvs inte djupt) och ge nytt oftaistället

l'm back

Cragan
2013-07-30 17:39
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här löste jag det (hoppas bilden kommer med nu)

Pappaparon
2013-08-11 09:44
0

Hej, kycklingarna har kommit nu, och jag har inte haft tillgång till internet så jag har inte kunnat skriva! 8 små dunbollar blev det som idag är en vecka gamla. Jag har tyvärr inte fått dethär med bilder att fungera! #8 vad praktiskt! Jag löste det genom att klippa lodräta remsor ur en plastlåda ,gb glass, så att de inte kunde hoppa upp i vattnet.

Cragan
2013-08-11 10:18
0

#9 grattis till kycklingar  
själv sitter jag o väntar på ällingar  1 mysk anka o 7 welsh harlekin anka 🙂 fast är nån v kvar till kläck

Pappaparon
2013-08-12 09:52
0

Åh! Vänta är hemskt! Hoppas att det går bra! Jag har hört att man kan krossa torkade nässlor till dem, någon som provat??

Pappaparon
2013-08-14 08:27
0

Nu har det uppkommit en ny fråga! När jag kom upp till kycklingarna i morse var det bara 28 grader! Det konstiga var att det sprank runt och busade precis som vanligt! Såvad ska man gå på ,kycklingarna eller termometern??

wille_wille
2013-08-14 09:27
0

Det kanske inte har varit kallt så länge så dom har hunnit reagera på det men du ska nog se till att det fortfarande håller 38 grader tills dom börjar bli större och liksom försöker komma ifrån lampan elelr vad man ska säga. Hoppas du förstår hur jag menar :)

Pappaparon
2013-08-17 15:49
0

Tack!

Pappaparon
2013-09-01 08:36
0

Nu är kycklingarna fyra veckor och jag börjar fundera på när man ska ta bort värelampan, hur vet man att de inte fryser på natten? Man kanske ska ha lite extravärme? Men jag vet inte! Vet ni??

Pappaparon
2013-09-10 19:15
0

Hej! Kycklingarna växer och mår bra😃 De är nu 5 veckor🥳 fullt befjädrade.

Men nu har mina andra hönor lagt sig på ägg😮Det jag ville från början, men de ville inte, så äggen åkte i äggkläckningsmaskinen.

Men 13 stycken!

2 Dvärckochin ruvar tillsammmans. Nu har jag åtta, och snart runt tio till…..

Men jag vill inte plocka bort äggen, och döda de små liven!💔

Fast det är ju kul också👍, fast jag vet inte hur det ska gå…

[PuffBuck]
2013-09-12 17:16
0

Stort lycka till! 🌺

Pappaparon
2013-09-16 18:10
0

Nu har de kommit! igår natt😂 så glad! än så länge tio styckna. Men jag har inte fått se så mycket av dem ännu, hönan beskyddar som attan!😮