Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettövrigt-fjäderfä
Läst 2022 ggr
[tintilar]
4

Mina nya svarthöns!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag hämtade vi två fina Bohuslän-Dals svarthöns med genbanksintyg, kläckta i april i år. Och positivt överraskad blev jag när jag upptäckte att den ena är ullig! Jag har läst om ullanlag på Hedemora men visste inte att det fanns hos svarthönan också.

Den normalbefjädrade ska få heta Freja och den ulliga Idun. :) Är otroligt glad över mina fina svarta. Jag tror att jag har hittat min ras faktiskt.

Tarotstollan
0

Jättefina!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[tintilar]
0

Tack! :D

wille_wille
0

Jättefina, vill också ha svarthöns men har inte plats😕

Jag ska skriva en artikel om svarthöns till artikelserien om lantraser här på forumet så om du vill får du gärna lägga in någon bild på dom här😉

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[tintilar]
0

Det ska jag göra! Jag har ju bara bilden i den här tråden än sålänge men i morgon kanske jag kan ta lite nya i bättre ljus och miljö. :)

konichiwa
0

Vad fina, grattis! Jätefina namn också :-)

[tintilar]
0

#5 Tack. :)

[tintilar]
0

Freja

[tintilar]
0

Idun

konichiwa
0

Vad fint hönshus du har!

Jag är jättenöjd med mitt nya. Så lätt att hålla rent och hönsen har gott om plats. Det var värt allt jobb och kostnader.

[tintilar]
0

Tack, ja det är mycket värt att ha ett lättskött hönshus, ditt är ju rymligt också. Skulle vilja ha nåt sånt i framtiden jag med, det var jättefint.

[tintilar]
0

En vecka sen vi hämtade hem våra fina svarta. Idun var ute en gång sen har dom hållt sig i hönshuset hela dagarna. Puttade ut dom när vi satte in nytt rede och då badade dom i sanden, sen har dom bott inne igen. Tråkmånsar. :p Men dom gillar det nya redet och jag får chans att vänja dom vid mig. Går ner varje dag och ger dom mat, i början ville dom inte äta av mig, inte ens ur skål, tyckte att jag var läskig. Nu kacklar dom ivrigt när jag kommer och äter ur handen. :)

konichiwa
0

Å vad mysigt; äter ur handen!

[tintilar]
1

Ja, Idun hoppar faktiskt ner på fatet jag håller i också om hon får chansen - inte så smart dock för all mat glider av och ramlar ju rakt ner på gödselplattan. :p Igår kunde jag klappa dom lite på fötterna medan dom åt. Små steg. ;D Jag skulle vilja att dom hoppade upp på armen som Bruno gör men tiden får utvisa hur tama dom blir.

konichiwa
0

Det är ju så man drömmer om att ha det tintilar!

[tintilar]
0

Ja, men det vore roligt om hönorna vill hoppa upp på armen/knäet. Tuppen kommer ju att bli så stor så han måste jag väl hålla på lite avstånd sen så det är ju lite slöseri. Jag skulle vilja veta hur man får dom så tama att man kan plocka upp dom från marken själv utan problem. Men det ser inte ut att bli så för mina, dom är ganska försiktiga faktiskt.

konichiwa
0

Efter min erfarenhet i går så ska mina nya höns bli/vara handtama. Man man bör kunna ta upp och undersöka dem ofta så de inte har dolda skador eller sjukdomar.

[tintilar]
1

Ja det är himla smidigt. Men tuppar ska man inte göra tama säger en del… Nu är inte mina supertama men jag kan ju locka dom till mig och upp i knäet iaf, så då kan man ju fånga dom stressfritt i alla fall och dom sitter stilla i famnen även om dom nog blir glada när dom får komma loss. Det viktigaste är att man kan fånga dom för hand själv och inte behöver jaga dom med håvar och grejer.

[tintilar]
0

I helgen gick mina svarthöns äntligen ut. Dom är nu ute ett par gånger om dan, sen smiter dom in till sin pinne igen. Idun har visat Malva vart skåpet ska stå så hon respekterar nu båda svarta och försöker inte hävda sig. Tupparna lägger ingen tid på att bråka med dom så mycket, om kan till och med tillåta att dom äter matrester tillsammans med dom. Iaf Idun som vågar ta för sig, Freja väntar alltid till sist när dom andra är mätta.