Hjälp, snabbt svar uppskattas.
Hej, De var så att jag gick förbi hönshuset nyss, för och stänga inför natten. Men de lät konstigt, dom var rossliga och nyser, detta har kommit plötsligt! och nästan alla samtidigt, 5/7 hönor har blivit det.
Både jag och mamma söker för fullt på internet för att hitta vad som kan vara felet. Men vi har inte hittat något ännu, Vi upptäckte de för 15 minuter sedan, därför jag skriver här så fort jag bara kunde.
Vad kan de vara för fel?
~
Kan dom vara typ förkylda?
Aldrig hört talas om höns som har blivit det förut men de flesta andra djur kan bli det så varför inte höns också?
Men jag ska kolla i min hönsbok där det brukar stå lite alltmöjligt, återkommer strax🙂
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Det står såhär i boken (höns: raser, skötsel, uppfödning):
"Snuva är inte ovanligt hos höns. Precis som hos människor kan drag och fukt göra dem extra känsliga. Tårkanalerna kan svälla, ögonen rinna och andningen bli tung. Själva snuvan kan inte behandlas annat än med en varm och torr miljö och lite extra vitaminer"
Hoppas det kan vara till någon hjälp🙂
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Inte mycket mer du kan göra än att hålla koll på dem och hoppas att det vänder.
Kyla och drag gör dem inte sjuka på det viset, det måste till bakterier eller virus för att det ska ge såna symtom.
Det har varit många ILTutbrott i år så man ska ta förskylningssymtom på allvar.
Stämmer det som står http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Virussjukdomar-hos-fjaderfa/ILT/ så tycker jag du ska ta kontakt med SVA.
Hoppas dock att det är något snällt virus som snart går över!
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus