Inredning till Brahma...
Nu ska vi inreda ett litet hönshus (gammal lekstuga) till våra Brahmor, men var hittar man vilka mått som är bäst?
Hur stora reden..
Hur grova sittpinnar…
Bästa (vinter-)temperaturen i hönshuset…
Har säkert glömt ngt så kom gärna med fler tips! 😉
För dagen är de endast två, men jag hoppas på att hitta en höna (Gul svart colombia) till innan de flyttar in…
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
30x40 och 40 högt har jag läst är en bra stl på rede. Jag vet inte om brahma borde ha ngt större. Det är kanske bättre att göra lite stort och sen boa det med halm ordentligt så att det blir trängre om man måste. Man kan också ha ett kollektivrede om man är lite osäker. Det funderar jag på att ha.
För tjocklek på pinne brukar 5-8cm i diameter rekommenderas. Det viktiga är väl att den håller för brahmans tyngd. Jag har tagit in tallgrenar som ju är naturligt lite olika tjocka.
Vintertemperatur för just brahma vet jag inte men kylskåpskallt brukar man rekommendera i allmänhet, ca 5 plusgrader.
Tips när ni inreder är att göra det lättstädat. All inredning bör vara löstagbar så att man kan ta ut och spola av det och komma åt att göra rent ordentligt inne i hönshuset - tex om man skulle få påhälsning av ohyra och måste sanera. Vi målade väggar, golv och tak med våtrumsfärg och gjöt golvet med lutning mot dörren så att vi kan spola av hela hönshuset invändigt. Vad gäller reden är plastbackar väldigt bra, dom är lätta att få ordentligt rena. Dessutom billiga.
Gödselplatta är väldigt bra. Den har man under sittpinnarna för att gödseln ska hamna där och inte i ströet på golvet. På gödselplattan har jag ev vaxduk och sen strö på det, så kan jag enkelt skrapa av den regelbundet. Sätt gödselplattan så pass högt att du kan köra in med skottkärran under, det underlättar mycket när man skrapar den sen. För att inte hönsen ska gå och sprätta på gödselplattan sen sätter man galler över. Jag har gjort en enkel lösning med lutade kompostgaller som hänger på krokar snett under sittpinnarna.
Grovleken på sittpinnarna ska vara olika! :)
#2 Jaså? Det visste jag inte. :)
TS: Har kikat lite mer på stl på reden då jag ska göra nya själv. En del säger att redena gärna ska vara lite stora för många höns gillar att ruva tillsammans. Andra säger att dom ska vara små för att höns gillar att ruva i trånga utrymmen. Jag tror att man helt enkelt får anpassa sig efter sina egna höns och vad dom gillar för det verkar vara individuellt.
Jag kommer att bygga ett enkelrede som är 32x25cm. Sen kommer jag att bygga ett kollektivrede som är 32x60cm eller nåt sånt. Så får hönsen helt enkelt visa själva vad dom föredrar så kan jag anpassa redena efter som.
Om reden från jordbruksverket: "I fackreden ska varje höna ha minst 0,0125 m². Redesytan ska vara minst 0,075 m² med kortaste sidan minst 24 cm.
Har du kollektivreden ska varje höna ha minst 0,010 m² och den minsta ytan ska vara minst 0,040 m² med kortaste sidan minst 35 cm."
Om sittpinnar: Välj så pass grova pinnar att hönsens tår/klor inte når runt helt. Varierande grovlek är bra, tänk på att ha utbytbara pinnar eller pinnar som går att skrubba rent ibland för att minska ohyra.
Om temperatur: Jag hade omkring 10 plusgrader i hönshuset i vintras, omkring kylskåpstemperatur (4-8 plusgrader) har jag hört är bra.
Sätt en gödselplatta under sittpinnarna med ett kompostgaller över så dom inte kan trampa runt i bajset. Det underlättar städningen mycket!
En lampa med timer under vintern kan vara bra, men många kör utan och låter hönsen följa ljuset ute, men det förutsätter ju att man har bra med fönster i hönshuset.
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
#3 Det är tydligen för att hönsen ska få variering samt träning när de "kniper" åt! Enligt min lärare ^^
#5 Okej. Jag tänkte att det är bra att dom får välja själva en tjocklek som känns bra, och kanske kan variera också. :)
#6 Ja precis! Bör man även ha pinnar både med och utan bark? :O
#7 Det kanske kvittar. Jag har ju tallgrenar med bark på men den barken är ju ganska tunn. Det slits också med tiden. Men det är ju svårare att sanera dom om man har barken kvar. När jag haft höns med misstänkt fotkvalster i hönshuset tog jag ut dom, skrubbade dom med såpa och hade dom sen i karantän i 3-4 veckor innan jag satte in dom igen för säkerhets skull. Hade jag haft målade pinnar hade jag nöjt mig med att bara tvätta av dom men med bark på kan kvalstren hitta gömmor. Mina höns gillar att plocka med barken och så tycker jag att det är himla fint att se på med riktiga grenar.
#8 Ah, då hänger jag med! Tack för svar :)