Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 1617 ggr
VildaVittra
0

Förbaskade hönsskrälle

Igår hände något med flocken när de var ute och tre var försvunna, något måste ha skrämt dom rejält. En hönskyckling hade sprungit in i hönshuset och flugit upp på en hylla. Tuppen, en tuppkyckling och en hönskyckling var dock puts väck.

Efter att jag letat överallt runt om tomten i ett par timmar så hittade jag en chockad tupp i vedhögen i garaget, vid detta läge mådde jag så fruktansvärt dåligt (litet hjärtfel och så var det varmt) att jag blev tvungen att gå och lägga mig och sova några timmar, då jag spytt och var på väg att svimma.

När jag kom ut på kvällen såg jag de två saknade i en gran vid hönshuset, tuppkycklingen lät sig fångas men hönsjäveln kilade iväg och var putsväck igen.

Jag letade återigen tills mörkret föll, men ingen höna stod att finna. Gick upp i soluppgången, dock hade jag nu inga som helst förhoppningar om att hon var vid liv, ingen höna stod att finna.

Gick in och satte mig vid datorn istället och gnällde lite på skype till vår Sajtvärd över hur orättvist livet är att när jag äntligen får hönskycklingar som inte transformeras om till tuppar så fort jag äger dom, då springer hönshjärnan till skogs.

Då hör jag ett fladder, och nog F*N är det hönshjärnan som sitter i granen igen. Men tror ni hon låter sig fångas? Nää, så fort jag kommer ut, springer hon till skogs igen. 

Mutter, mera mutter. Har ni några fina idéer om hur man får fatt på straffet för mina synder? Vill inte ha hönshuset öppet idag om det som skrämde dom kommer tillbaka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Farwuq
0

Hönan kommer nog tillbaks. God mat och skockens gemenskap blir nog det avgörande.

Om jag vore en höna skulle jag inte villa vara ensam ute i det "vilda", jag skulle söka gemenskap och lättvindig mat och det har den hemma i hönshuset.

🙂

Men nu är jag ingen höna och de tänker kanske inte på samma sätt, de har ju trots allt bara en hönshjärna.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

VildaVittra
0

God mat finns det godare om i markerna än i hönshuset (pellets vs gröna friska örter och gräs, vet vad jag själv skulle välja), men däremot finns det inget vatten. Hmm, får gillra en fälla med vatten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Farwuq
0

När jag var barn (60-talet) hade vi höns. De rymde ibland och satt uppe i fruktträden på nätterna. På något sätt kunde mina föräldrar få in dem igen. Så uppgiften är nog inte omöjlig.

I värsta fall får du skaffa en stor håv och fånga in hönan med den.

😂

Emo
0

#3 Så gjorde ofta mina också men de, som höken inte tog, kom självmant tillbaka till hemmet och kompisarna.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

VildaVittra
0

#3 Jo, jag har insett nu det senaste dygnet att en håv ska införskaffas.

Den här erfarenheten har dock fått mig att bestämma vilken tupp som ska sparas, dvs min handtama tupp, som låter sig fångas utan problem.

Så någon som vill ha en renrasig blommetupp? 😉

VildaVittra
13

Minneanteckning: Leta inte höns i kort kjol och tro att du kan hoppa över ett dike fullt av nässlor.

Farwuq
5

😂

Ditt tips är nog tillämpligt även för skottar i kilt.

garrilina
0

Har också insett att jag måste köpa en ny håv. Hade en förut i "mitt förra liv med höns" och den är ovärderlig. Nu när jag börjat om på nytt så ska det införskaffas en. Är de inte riktigt tama så blir de mindre stressade också av att fångas i håv.

V3ritas
0

Jag förstår känslan, och vad less man blir när man inte får tag i dom.. En håv är nog ovärderlig som hönsägare.. Det borde jag själv skaffa om jag ska våga låta dom springa fritt på gården nån gång. Men tills vidare känns det bättre att ha dom i hönsgården när vi har en jäkligt envis hök och två rävar här..

Hoppas att din lilla höna låter sig fångas snart, eller trippar in i hönshuset själv!

Bra tips i #6 där.. ;)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

[tintilar]
0

Ställ ut ett smörgåsbord av godsaker i hönsgården så kommer hon nog snart. :) Majs, ris, sallad, filmjölk och annat gott. Och sprid lite havregryn eller helkorn på marken därinne.

Jag har precis insett att man behöver en HÅV över huvudtaget. :p Såg det idag när jag hämtade mina två gröngölingar. Det hade jag ingen aning om, trodde att man plockade upp dom sonika. Men tydligen är inte alla höns så tama.

VildaVittra
6

Nu är hönshjärnan inne. Jag fick åka och köpa majs och lämna som små brödsmulor från hennes favoritgömsle, fram till hönshuset.

Emo
0

#11 Slutet gott, allting gott. 🙂

konichiwa
0

En håv ska jag sätta upp på minneslistan :-)

Farwuq
0

😂

Kul att läsa om alla dessa hönsbryderier.

Emo
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De kan vara jobbiga, men de är roliga.

Dessa är lite lugnare:

Farwuq
0

Undras hur deras ägg ser ut.

Och är kycklingarna pastellfärgade?

😃

VildaVittra
0

#15 Nästa gång hon rymmer byter jag gärna med dig. 🤪

VildaVittra
5

Hundskrälle bortskänkes. 😈

Nu är hönapöna på rymmen igen efter att ha trippat fram till ena hunden som såg sin chans att ha lite kul. Ska nog sätta en pejl på den där hönshjärnan.

Farwuq
2

Kan man ha koppel på en höna?

Det kunde förhindra rymningar.

🤔

konichiwa
0

Sätta koppel på hunden kanske? :D

VildaVittra
2

Hönan har kommit hem nu på egen fot. Kanske hon lärde sig förra gången att man får mat när man kommer hem?

Hunden var kopplad, men även en översnäll pussmördarhund kan inte motstå lte bus med en höna som självmant ställer sig en meter från nosen.

Farwuq
1

Hönan tycks ha problem med självbevarelse driften.

🤔

wille_wille
1

Koppel på hönsen fungerar, jag och en kompis har testat🙂

Hönorna är inte jätteförtjusta i det i början men vänjer sig efter ett tag, dock så kan det vara svårt att få på dom runt magen ibland.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.