Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikett: ohyra-sjukdomar-beteende
Läst 1930 ggr
konichiwa
0

Nä nu! Vad är det för jäkla kryp?

Jag har ju nyss flyttat mina höns till ett sprillans nyrenoverat och fint hönshus. Det gamla var för litet, med träinredning och därmed svårt att hålla rent.

Bland annat var det massor av pyttesmå svarta baggar(?) som kryllade i och kring bajset.

Nu är det likadant i nya hönshuset :-'( Trots att det är cementgolv och lekablockväggar. Allt ordentligt kritat.

Vad är det för insekter ochvad kan jag göra???

konichiwa
0

Är det verkligen ingen annan som har pyttesmå 'dyngbaggar' i hönshuset?

wille_wille
0

Jag har faktiskt aldrig sett eller ens hört talas om sådana kryp, tyvärr :( Hoppas att någon annan vet :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[tintilar]
0

När man plockar träck i hästhagarna på sommaren för att skicka in träckprov kan man stöta på svarta skalbaggar i det. Kan det inte vara nån härlig bagge bara som gillar bajset? Isf borde dom dock försvinna när det blir lite svalare ute.

Kan du inte ta en bild?

konichiwa
0

Dom finns bara i bajset. Ska se om jag kan fota imorgon när jag städar av bajsplattan :-)

Kanske att de gör nytta och de är väl en del av näringskedjan. Huvudsaken är att de inte ger sig på hönsen, för då!!!

Vi är ju så vana att all 'ohyra´ska utrotas så vi tänker inte längre än ögat når…

[tintilar]
1

Då skulle jag tro att det är såna baggar som kommer endast för bajsets skull för att lägga ägg eller vad dom nu gör. Ingen ohyra. :) Men du får kanske titta igenom hönsen då och då och se så att det inte sitter nåt på dom.

Jag läste för ett tag sen i ett annat forum om ngn som varit med om samma sak. Den personen fick inte heller nåt svar i tråden men jag har skrivit och frågat. H*n kanske blev av med det på ngt sätt och kan berätta.

[tintilar]
0

Kanske fuktbagge? http://www.anticimex.com/sv/se/privat/skadedjur/skadedjurskategorier1/andra-skadedjur1/fuktbaggar/

Det finns tydligen flera 100 olika sorters baggar som äter/lägger ägg i avföring och ingen parasit verkar göra det så jag tror att du kan ta det lugnt. :)

konichiwa
0

Tack tintilar!