Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 2551 ggr
farferis
2013-07-31 21:21
1

nyfiken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej hej alla!!

Jag e lite nyfiken på hur era höns bor :)
jag e nyligen hönsägare (Isbar) och har byggt mitt första ställe åt dem.
Lite kul å se hur andra har det :)

Så här bor mina:
6 Isbar (utöka)
5 reden och sittpinnar.
ca 8Kvm stort + en utegård ca 20kvm (Skall även på tak)

farferis
2013-07-31 21:24
0

Ett framifrån. (självklart är plåten ur hagen) :)

[tintilar]
2013-07-31 23:42
1

Jag har inga bra bilder just nu men kan berätta hur mina bor.

Jag är också ganska ny, har haft mina kycklingar i en månad ungefär. Tre stycken blandisar (blomme/annan lantras) ca 10 veckor. Två tuppar och en höna har det visat sig så minst en tupp måste bort med tiden, kanske båda. Nån som är sugen på en handtam ungtupp? ;D

De har 4 kvm hus, 3 reden, sittpinnar och ca 40 kvm utegård. Vi har inrett hönshuset men ändrar på saker efter hur hönsen vill ha det. Vi bytte sittpinnar för ett par veckor sen och även i hönsgården har vi satt upp sittpinnar på olika höjder, provar oss fram till vad dom föredrar i sandbadet mm. Just nu känns det mesta bra men redena är ännu ett oavslutat kapitel för jag har lite olika sorter och har sett nackdelar med båda, så nu lutar det åt att byta ut några av dom och sätta dom direkt på väggen, alt såga upp taket i redena. Det beror lite på hur hönsen får plats i dem och det måste ju provas med levande fullvuxna höns. Så vi avvaktar tills vi får in några såna.

[tintilar]
2013-08-02 13:22
1

Kan hönsen gå upp på hustaket från gården? Det är ju ett toppenbra sätt att skydda dom från rovdjur kan jag tänka. Där kan de fly upp och rävar och grävningar kommer inte åt dom om de skulle ta sig in i gården. Annars kan ju hönsgården agera fälla likväl som skydd. Jag har en sittpinne på ganska hög höjd som skydd men har faktiskt funderat på att bygga en hylla på husväggen som dom kan fly upp på där risken är mindre att någon ramlar ner pga trängsel.

[tintilar]
2013-08-02 16:52
0

Hönshuset efter saneringen. Sittpinnarna är tillfälliga, vi har annars tallgrenar men de är i karantän några veckor.

farferis
2013-08-03 02:21
0

#3 nej dem kan inte komma upp på taket. Och vi har slagit ner plåt 15cm i backen.runt om hela inhägnaden För att räven inte ska komma in.

[tintilar]
2013-08-03 09:11
0

Aha, ja då har ni ju försvårat det för den. :)

En bild från hönsgården. Assar på en av sittpinnarna.

konichiwa
2013-08-03 13:43
0

Vad fint, du har sittpinnar ute!

Det är nåt att tänka på faktiskt. Ska ta en funderare var det skulle gå att få till.

[tintilar]
2013-08-03 14:49
0

Mina älskar sina utepinnar. Dom sitter där och myser, eller hoppar upp och ner på dom när dom leker, mm. När jag hade vuxna höns i gården satt dom där jättemycket också.

Sätt upp i nåt hörn eller gör en stege och ställ mot väggen. Jag trodde faktiskt att den stegen du har på ena bilden var där för hönsens skull som sitpinnar. :)

konichiwa
2013-08-03 15:09
0

Haha, nej jag trodde att alla höns älskade att gå på såna stegar men mina fattade inte alls vad  den var bra för. När jag lyfte upp dem och satte dem på en pinne på stegen så kaclade de och flaxramlade av ;-)

[tintilar]
2013-08-03 15:24
0

Hahaha, tja det kanske inte är alla som uppskattar sånt där då trots allt. ;D Men om man bygger en bredare stege med längre avstånd mellan pinnarna än en vanlig stege kanske dom tycker att det funkar bättre.

Ser att det ju inte var du som startade tråden, så det var ju inte din hönsgård med stege på bilden. :) Ibland är man lite slarvig när man läser.