Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettohyra-sjukdomar-beteende
Läst 3793 ggr
[tintilar]
3

Knöliga ben/fötter

Idag köpte vi hem två grönvärpande damer, den ena är 1,5 år och den andra är snart 2 år. Upptäckte dock nu (tyckte att jag kollade hos säljaren men måste ha missat det i gräset) att den ena har ganska knöliga fötter. Jag har läst att skabb eller annan ohyra (minns inte nu) kan orsaka pålagringar eller vad man ska säga, på fötterna, om det gått för långt. Kan det vara så? Hur vet jag om hon fortfarande har ohyra? Gör man nåt åt det eller låter man det vara sålänge hönan inte verkar ha problem med det?

[tintilar]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite dålig bild, men man ser att "baktån" är ganska grov.

garrilina
0

Kalkben kallade min pappa dem när de såg ut så där. Ohyra är det som gör att de blir så. Ett gammalt husknep som faktiskt hjälper är att blanda matolja och tjära och pensla in benen med innan det ska man tvätta dem i grönsåpa använd typ tandborste och gnugga med. Blir lite kletigt :) men jag har testat och det är ju inga saker som är farligt.

[tintilar]
0

Kalkben var det ja! Går det att göra nåt åt eller är det bestående? Hur vet jag om hon har ohyra fortfarande?

Cragan
0

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Parasitsjukdomar-hos-fjaderfa/Fotskabbkalkben/   men förutom det som står hos dom så finns det nog lika många olika tips som hönsägare varav dom allra flesta funkar 🙂

[tintilar]
0

Tack, jag hade hittat dit. :)

Jag ska ringa säljaren idag och fråga om hon vill ta tillbaka hönan. Tror ni att risken är mindre att mina drabbas då? Hon var inne i hönshuset inatt, nu är dom ute.

[tintilar]
0

Pratat med säljaren nu. Hon säger att hönan sett ut så sen hon köpte den för ett år sen. Hon har behandlat mot benkvalster men ingen förändring sker och ingen annan i hennes flock om 30 höns har fått det. Kan det vara så hon ser ut bara? Jag tycker att hon gärna står på ett ben till och från, kan hon ha ont?