Äggfärger...
Tycker vi kan ha en tråd för att visa olika äggfärger… 
Skriv gärna ungefärlig storlek/vikt på äggen samt vilken ras/vilka raser (om du vet) det är på hönan/hönsen - & varför inte bild på henne/dem oxå…
Finns möjlighet så vore det ju toppen om man kan jämföra med ett riktigt Vitt ägg bredvid om det är ljus färg på ägget.
Hoppas ni tycker detta är en kul idé & att ni vill bidra!!
Väntan på första ägget känns lång här, så detta kan ju pigga upp lite… 
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Finns det verkligen INGEN som vill dela med sig av bilder & info om sina ägg???
Jag vet att det finns en äldre tråd om detta (fast utan frågan om info) som oxå hade svalt intresse, men vi har ju blivit fler sedan dess…
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Det verkar som dethär med ägg är ett ganska svalt intresse här.
Jag kan försöka ta lite bilder på äggen jag får och lägga upp imorgon🙂
Dock så kan det nog bli lite svårt med vad dom väger eftersom jag inte har någon bra sådan våg…
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
mina har inte börjat värpa än men kommer få små vita ägg från dom största hönsen o stora (mörkt)bruna från dom inte fullt så stora hoppas iaf på riktigt mörka men färgen jag har brukar inte ha bästa ägg färgen.
stora=Brahma 50-55gr ägg
inte fullt så stora=Marans runt 65gr ägg om jag minns rätt (har vete färgade)
Här kommer dom jag kan bidra med :)
Först ut: Skånsk Blomme, äggen är ljuuust beigea. Nästan vita. Väger omkring 50g. Dom har inte värpt så länge och storleken på äggen kan variera lite.
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
Brun Lohman, Ljusbruna ägg, ibland kan vissa få lite "fräknar". Väger omkring 55g.
Och mina Araucana+Isbar/Maran blandisar, lägger olivgröna ägg, ibland med lite "fräknar". Väger drygt 45g.
Åh va fina bilder! Rolig tråd. :)
#7 Vilken häftig färg! 👍
Hoppas att fler vill/kan lägga till sina ägg…
Tänk nu inte att det redan finns ägg från er ras i tråden - är ju bara kul att få se från olika ställen, skillnader kan ju förekomma… ☝️
#2 Vikten ligger ju inte på vikten … ha-ha-ha … men du kanske kan mäta lite på dem?? 😉
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Sådär, mätte så gott jag kunde med en tumstock😇
Fasan, ca 4,5x4cm höjden/längden X bredden.
Hedemorahöna, ca 5,5x4cm *höjden/längden X bredden (äggen brukar i vanliga fall vara lite smalare)*.
Några av mina hedemorahönor kan ni se i artikeln "svenska lantraser - hedemorahöna" 👍
http://hons.ifokus.se/articles/51e5c1fece12c4765d002e62-svenska-lantraser-hedemorahona
Svensk dvärghöna, ca 4,5x3,5cm **höjden/längden X bredden (äggen brukar vara lite kortare än det på bilden)
**
De är så fina, men jag har inte hört talas om gröna hönsägg tidigare.
😮
Varför finns de inte i butiken?
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Draken, de är nog inte så vanliga. Jag har hört från en, som hade höns, som värpte gröna ägg, att det var en viss blandras, som gjorde det.
När det gäller de flesta äggen i affärerna, kommer de från stora höserier, där det viktigaste är att hönsen avkastar bra - lägger många ägg den korta tid de får leva.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
😕
Om jag bodde på landet och hade gott om plats, så skulle jag ha höns. Dels för att de är kul djur och dels för att de lägger ägg.
När jag var barn så var de bruna äggen mest populära. Men gröna skulle sitta fint i äggkartongen.
😉
Jag hade höns i många år och fy vad det känns svårt när jag läser i dessa trådar om höns.
Jag förstår, de är tacksamma och anspråkslösa och ger så mycket tillbaks, om de får bara lite omvårdnad.
🌺
Jag saknar dem enormt - men jag saknar inte problemet med slaktandet av de överflödiga (tupparna).
#18 om du bara Skaffa höns slipper du det bekymret 😉 fast bli ju inga kycklingar då heller
Snart kanske jag kan få bidra med ett grönt här i tråden. Idag åker jag och hämtar min första grönvärpare. :) En isbarblandning blir det denna gång. Skulle vilja ha en med araucana också - mintgröna ägg är så otroligt fina. Men vi har plats för fler i våran hönsgård så här finns det möjligheter. ;)
Är det där med grönt ett dominant anlag?
Om man korsar med andra raser hur blir då resultatet?
Det kan bli grönvärpare av dom men det vet man inte förrän dom värper. Mina två är blandraser. Jag tänkte först ta kycklingar efter den ena men eftersom att man inte kan veta om dom värper grönt så blev det mamman istället.
Jag vet inte hur dominant det är.
#21 Grönvärparanlaget är dominant. Vad det blir för nyans på äggen beror på vad man korsar grönvärparen med.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Har du några bildexempel att visa?
Hur mycket gör det i skillnad på nyansen om man korsar med brunvärpande respektive vitvärpande? Och hur är det med de som värper fläckiga ägg, hur ärvs det anlaget?