Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 18165 ggr
[tintilar]
0

Könsbestämma kycklingar

Jag har 3 st kycklingar, 9 veckor, blomme/annan lantras, och misstänker att det är 2 tuppar och 1 höna. Om det är så måste jag sälja/skänka en eller båda tupparna, men hur och när vet jag säkert att dom är tuppar?

Vad ska jag titta efter? När kan jag vara säker? Måste jag vänta tills dom börjar gala och när sker det isf?

Jag vill ju inte göra mig av med dom i onödan och ffa vill jag inte råka sälja en och påstå att det är en tupp när det i själva verket är en höna. Men samtidigt är jag orolig att behöva slakta nån pga att det blir problem och jag inte får nån såld för att jag inte var ute i god tid.

VildaVittra
0

På tuppen blir kammen röd innan hönans blir det, kammen är även större och kommer tidigare. På blomme har jag för mig att de som är brunvita är tuppar (läste det efter jag köpte min brunvita "hönskyckling"), men tuppar kommer i andra färger också, bara att hönsen inte är brunvita.

Men helt säker kan man ju aldrig vara förrän den värper ut ett ägg.

Att skänka bort en tupp är att skänka bort den till slakt, så fundera på saken om du vill att någon annan ska slakta, och se till att denne vet hur man gör. Tuppar är det alltid ett överskott på, så tyvärr finns det ingen efterfrågan, om det nu inte är en ovanlig ras eller en ovanlig färg.

Ingen kommer bli ledsen om det visar sig vara en höna, om du nu mot förmodan skulle hitta någon som vill ha en tupp.

Varför inte ha kvar en tupp och ta kycklingar på hönan?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[tintilar]
2

Jag kommer att vara noga med att dom/den hamnar hos en hönsflock för vi har sagt att om våra djur ska slaktas så ska vi göra det själva här hemma där den är trygg och vi vet att det görs på rätt sätt.

Vi har blivit ombedda av ett par grannar att inte ha tupp. De har nu sagt att vi får behålla om de inte stör men två tuppar är för mycket för vårt lilla hönshus, vi kommer inte att kunna ha så stor flock. Vi kommer dock att prova att ha en kvar och se vad grannarna säger (vi har en granne som absolut VILL att vi har tupp).

En av tupparna är brun med svarta mönster (inget vitt) och en är svart med vitt på vingarna (man ser det vita endast när han flyger/flaxar/sträcker ut dom). Hönan är brun med svart som den ena tuppen men har mindre svart. Jag kan posta bilder.

Tupparna har röda kammar och slör, hönan har en liten gul kam under fjädrarna. Kan man då veta säkert att det är två tuppar jag har vid det här laget?

[tintilar]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hönan

[tintilar]
3

Svarta tuppen

[tintilar]
2

Bruna tuppen (bilderna är 1-2 veckor gamla, har inte fått in dom nya i datorn)

[tintilar]
1

Ny bild på bruna tuppen, tagen idag.

VildaVittra
1

Är det exakt samma blandning, så ser det ut som två tuppar, ja.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[tintilar]
1

Ny bild på den svarta, tagen idag.

[tintilar]
1

Ja det är samma mamma och pappa. Det är skånsk blomme och sen nån mer lantras som hon inte visste.

LisenN
1

2 tuppar och 1 höna, utan tvekan :)

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

[tintilar]
0

Tack, då bestämmer jag att jag vet nu. :)

Vi får väl se vad som händer med grabbarna. Jag är så förtjust i dom så det är svårt att göra sig av med en. Att gubben och jag dessutom har varsin favorit gör det inte lättare. :p Men vi får väl behålla en som galer minst i värsta fall. ;)

Nån som vet hur den bruna kommer att se ut som vuxen? Kommer han bli en sån klassisk brun med grönaktig stjärt? Han har så spräckliga fjädrar nu, har försökt hitta en bild på en spräcklig tupp men hittar ingen förutom blommetuppar med vita prickar. Växer det bort tro?

[tintilar]
0

Och den svarta tuppens vita prickar på huvudet, försvinner de när han blir vuxen?