Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etiketttips-råd
Läst 3525 ggr
Gizzma
0

Vill skaffa höns!

Ja nu är det så att mamma vill Skaffa höns och velat ha det i flera år, så även jag börjar bli lite intresserad av att ha ett litet hönshus på tomten. Men min fråga är då vilken hönsras man får ha i ett villaområde i nacka. Har tidigare hört att det bara är dvärghöns man får ha, men spelar det någon roll vilken ras? Och ska man köpa vuxna höns eller är det bäst att köpa ägg och ha de från kycklingar? Och vart köper man höns/ägg? Vad är minimimåttet på ett hönshus samt hönsgård?

Tacksam för en massa svar och tips!

//Gizzma

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

VildaVittra
3

Det ni ska göra är att ta kontakt med er kommun och höra om vilka regler som gäller, men jag har svårt att se att de skulle skilja mellan raserna. Däremot så är det vanligt att man inte får ha tupp.

Det finns vad jag vet inga direkta minimimått på hönshuset, vet folk som byggt om utedass och lekstugor till hönshus. Det finns dock ett maxantal höns per kvm, men det kan nog bli svårt att som hobbyägare komma upp i den mängden, ni kommer tycka det ser trångt ut långt innan dess. 

Höns kan ni köpa på blocket, likaså avelsägg, men även på alternativ och på så kallade hönsbytardagar.

Det finns fördelar och nackdelar med båda varianterna. Vuxna kan dra med sig lite fler sjukdomar, men samtidigt vet ni ju vad ni får.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
1

brukar vara tupp man inte får ha inom planerat område (om det nu är så det heter) men skiljer sig mellan kommuner.

[tintilar]
2

Det behövs inget tillstånd för att ha höns i Nacka kommun: http://www.nacka.se/web/bo_bygga/boende/husdjur/ansvar/Sidor/fagel.aspx

Med andra ord kan du antagligen välja vilken ras du vill, men om du ska ha dom i trädgården och du har grannar som skulle bli mycket arga om de råkar få besök av en höna kan det vara bra med en som inte flyger så bra. Silkeshöns tex. :) Man måste inte heller köpa renrasiga kycklingar, blandras är billigare men kan uppfylla alla ens önskemål precis lika bra som en renras.

Man brukar rekommenderas att börja med vuxna höns. Jag skaffade 6 veckors kycklingar 3 st och kommer att köpa ett par vuxna nu att utöka flocken med. Jag tycker att det är roligt med mina kycklingar, jag har fått dom ganska tama och sociala, men dom lägger ju inga ägg än och jag är 99% säker på att det är två tuppar. Så det finns för och nackdelar. Jag hade undvikit att börja med ägg och kläcka i maskin, men det gör man ju som man vill. Ibland kan man få köpa en höna MED kycklingar, det kan ju vara en ide om man vil ha både och.

På jordbruksverkets hemsida finns minimåtten men dom är ganska luddiga tycker jag eftersom att dom är anpassade för produktion och inte hushåll. Jag har 4 kvm hönshus och planerar att ha 5-10 höns där. Då blir det inte så mycket att värma upp men jag kan ändå ha en grupp som ger ordentligt med ägg. Däremot säger alla att man hellre ska bygga för stort än för litet för man vill ofta skaffa fler höns än man tänkt sig så jag har 5 kvm till att göra i ordning om jag vill sen. Gör hönshuset i ståhöjd så att du lätt kan gå in i det, det underlättar städning och dessutom gillar höns att sitta högt på pinnar. Jag har 1,5-2m sittpinneyta och 3 reden, men utrymme för fler. En kattlåda med sandbad, vattenautomat och ett fodertråg på väggen. Samt gödselplatta under pinnarna.

Tänk på att hönshus måste ha fönster samt god ventilation och gärna så lite skrymslen och vrår för ohyra som möjligt. Gjutet golv underlättar rengöring. Och det är bra att isolera, inte bara för temperaturens skull utan också för att det dämpar ljudet från galande tupp tidiga mornar om du senare vill ha en sån och dina grannar inte vill bli väckta på lördagsmornarna.

På alternativ.nu finns annonser med höns, kycklingar och ägg. :)

Gizzma
0

Tack för alla bra svar! En fråga till, på vintern när man värmer upp hönshuset, vilken temperatur ska det ligga på då? Hur mycket/lite tål dem? :)

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

Cragan
1

#4 det beror på vilken ras man väljer finns dom som knappt klarar 5+ o finns dom som klarar -10 eller kallare

wille_wille
1

#4 Om du vill ha en ras som inte kräver så hög temperatur så ska du satsa på en svensk lantras, t.ex hedemora, svensk dvärg, bohusläns-dals svarthöna, gotlandshöns eller blommehöns. De flesta brukar klara sig utan att man värmer upp hönshuset men för vattnets skull så kan det vara bra att göra det (om du inte har en värmeplatta att ställa vattenautomaten på). Lantraser kommer du kunna läsa mer om bland artiklarna, det finns 2 raser att läsa om nu men fler kommer :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[tintilar]
1

Jag har hört att kylskåpskallt är en bra temperatur för hönsen. ;) Vi kommer att ha däromkring har vi tänkt men det kommer kanske att bli kallare under riktigt kyliga dygn. Vi har blandrashöns med lantraser och försöker att tänka på att välja tåliga höns när vi köper.