Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettohyra-sjukdomar-beteende
Läst 6123 ggr
konichiwa
0

Kan en höna få 'äggstockning'?

Den av mina hönor som börjat lägga ägg efter ruggningen har plötsligt slutat.

För tre dagar sedan så var det ett kackel och liv hos hönsen mitt på dagen. Tjejerna gick in och den äggläggande lade sig i redet och de fortsatte båda att kackla något enormt, länge. De har tidigare varit i stort sett stumma så jag trodde inte att de kunde kackla. Jag lät dem vara ifred och tittade efter när jag stängde för kvällen, inget ägg.

Igår låg hon helst i redet, var bara ute lite för att få sin del av dagens mums. Inget ägg.

I morse låg hon kvar i redet när de andra gick ut. Var nyss ute och kollade, fortfarande inget ägg. Nu var hon ute och åt.

Behöver jag vara orolig för henne?

V3ritas
3

Hur mår hönan annars? Dom kan ju drabbas av "äggnöd" alltså att ett ägg inte kan komma ut av någon orsak.

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Cragan
0

tycker det låter som att du har fått en suris på halsen 👍 o är det så så kan du ju lägga under ett par eko ägg eller avelsägg o få kycklingar

konichiwa
0

#2 Vad är en suris :-D?

Bovan höns lär ju inte ska ha någon ruvinstinkt kvar. Men jag ska testa att lägga ut ett par ägg.

#1 Det är lite det jag undrar om. Kan jag göra något för att hjälpa henne? Hon verkar inte må dåligt annars.

Cragan
0

#3 suris = ruvhöna :D

VildaVittra
2

#4 Du kommer upptäcka vad en suris/surhöna är när du stoppar in handen för att peta på hennes dyrbara älskade ägg. 😉

Ge hönan rapsolja både fram och bak om hon skulle vara äggsjuk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

wille_wille
0

En bekant till mig hade en höna som fick äggstocks/äggledare inflammation som gjorde att den inte kunde värpa, så hon gick till veterinären med hönan (!).

Hursomhelst så blev den undersökt och hönan fick om det var penicillin eller antibiotika och sen mådde den bättre någon vecka sen fick den samma sak igen och jag tror den har fått behandling för det 3 gånger nu.

Hönan kan inte värpa längre men hon tyckte den var så fin så den fick vara kvar ändå👍

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

garrilina
0

Vid "äggstockning" beter dig sig inte så utan det låter som hon är sur :). Även om ruvningsinstinkten till stor del är borta på vissa raser kan de ändå bli sura (som de kallas när de vill ruva) det som kan hända är att de kanske inte ligger kvar i de 3 veckor som krävs. Prova så får du se om det blir kycklingar framöver.

konichiwa
0

#5 Äggsjuk heter det ju!

Idag hittade jag ägghinnor (väldigt tjocka hinnor). dvs uppätna ägg som inte blivit skal på på 2 ställen när jag snabbstädade lite.

Vad kan jag göra? De får snäckskal, det står alltid framme, men de är väldigt grova, kan det vara ett problem?

Nu när de börjat äta ägg slutar de om äggen får skal eller?

Jag ska lägga ut ett köpt ägg så får jag se vad som händer.

tlover
0

När vi har haft höns som surar pickar dom ibland sönder (och när dom väl är sönder äter) ägg som andra höns lägger i redet (dom lägger ju sig i favvoredet såklart så dom andra hönsen brukar sticka in rumpan och lägga sina ägg där.

Man ska tänka på att att sura är riktigt slitigt på höns och dom kan ruva för länge om dom inte får fram nån kyckling så om ägget inte kläcks kan man måste avbryta surandet själv. vi har en "bur i buren" som passar till sånt (vi var tvungen att avbryta en surningsperiod nyss då den hönan redan surat för i år och man vill ju inte slita ut dom)

l'm back

konichiwa
0

Några timmar efter att jag lagt ut ett 'köpeägg' i redet så låg där ett ett perfekt ägg med skal och allt 😛

Nu får det köpta ligga kvar till inspiration ett tag så får jag se. Kanske var det den andra, ruggande, hönan som la skallösa ägg?

tlover
0

#10 surande hönor lägger inte ägg (jag vet inte hur det är i början av surningen dock) men hursom om skalen blivit bra är det ju bra 🙂

ett tips är att märka äggen om det går så att dom andra hönsen inte fixar dit fler ägg, det kan bli väldigt lång ruvperiod isåfall

l'm back

konichiwa
0

Nu har jag ingen som ruvar och Bovaner gör normalt inte det men bra att veta i alla fall tills jag får 'riktiga' hönor!

Det ägg jag lagt in har röd stämpel så det är ingen risk att ta fel.

tlover
0

#12 men hade du inte en höna som surade? eller har hon slutat?

l'm back

konichiwa
0

Nej, hon låg i redet lite då och då under dagen och la inga ägg på tre dagar.

konichiwa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu hittade jag ett skinnägg i gräset. Det här hade de inte hunnit äta upp. Vad är det här? Vet inte vilken av dom det är som lägger det.