Vad för rovfågel?
Vi har fått en envis besökare som har tagit en höna och en kyckling. Nu håller den sig omkring hönsgården och skrämmer hönsen.
Jag gissade på hök, någon som vet vad det är för rovfågel? Och har ni något tips på vad man kan göra för att skrämma iväg den?
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
Jag skulle tro det rör sig om en duvhök. Är den randig på bröstet?
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Brukar det inte finnas stora plastfåglar man kan sätta upp för att skrämma iväg dom? Annars så ka jag starkt rekommendera nättack på hönsgården!
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
När det gäller plastfåglar man sätter upp har jag hört att det viktigaste är att det är tydliga, färgstarka ögon på den.
Vet inte vad det är för fågel tyvärr.
#1 Jo jag tror att den även var randig på bröstet.
#2 Nättak fick vi upp direkt efter attacken. Men den håller sig i närheten och skrämmer upp hönsen.. :/

Ser ut som en duvhök, randig på bröstet behöver de inte vara det beror på ålder på fågeln. Knepigt att den är kvar, de brukar inte bli stationära på ett ställe.
#5 Nä jag hoppas att den ska ge upp när den märker att den inte kommer åt dom mer.
Imorse satt den utanför hönsgården på en stege och bara tittade. Men hönsen var ju skräckslagna..
Upphängda cd/dvd skivor brukar kunna skrämma iväg det mesta annars. Är inte säker på att det fungerar på hökar men det kan vara värt ett försök iallafall ;)
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.