Delade grupper eller alla tillsammans?
Ni som har lite fler höns, har ni dom i delade grupper eller alla tillsammans? Om delade - Har ni dom alltid delade eller hur gör ni t. ex. på sommaren med dom? Hur många har ni? Berätta!
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
Just nu har jag 2 tuppar och 9 hönor i en grupp (blandade raser och åldrar). Hoppas på tillökning om två veckor, då ska dom kycklingarna få Gå med gruppen när dom blir lite större.
Puttar upp denna :)
Det sägs att har man mer en en tupp så ska man ha minst 3 (men gärna flera) så att man slipper bråk om hönorna. Man kan ha olika grupper varför sig skilda åt med nät eller alla tillsammans beroende på vad meningen med dina höns är. Är det "bara" för trevnad och ägg till eget så spelar det ju ingen roll men om du vill hålla för färg eller annan anledning t.ex sälja avelsägg så bör du hålla dem skillda åt. Jag har kindor som inte ska/får Gå med mina Bovans om jag vill hålla genbank och det skulle aldrig vara tillåtet att ha dem tillsammans ens för en kort tid om man vill undvika problem. Jag skaffade höns efter ha drömt om att ha i självförsörjande syfte d.vs mat och mys (jag tycker t.o.m att min tupp är mysig). För att sumera mitt otroligt långa och antagligen trista inlägg, om du har yta för dina höns och har dem för ägg och atmosfär så kan du ha dem tillsammans hela tiden och slippa stressen med att blanda och separera hela tiden (bort sett från slakt då kan du ju ha slaktgrupper till fälligt).
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
Bara för att förtydliga: Detta är en allmän fråga hur ni har era höns :)

När jag hade ett hundratal höns och flera olika raser hade jag dem åtskilda åt under vinter och fram till de började gå ute. Fick därmed rasrena kycklingar. När de gick ute så gick dvärghönsen i en hönsgård och de stora raserna i en egen.
Nu när jag börjat om med höns efter 7 års uppehåll skulle det bara bli hedemora. Men har nu även kläckt lite andra raser så då blir det lika eget boende under vintern, blandat annars.