Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etiketttips-råd
Läst 1555 ggr
lovemysack
2013-07-07 15:43
1

Svalor

Vi har fått lovat byta tak våran lada och under en tegelpanna hittade vi vi en nyfödd svalunge. Jag har matat den med flugor och mask och den äter. Det jag undrar är hur ofta jag ska ge den mat.? Tacksam för svar!

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

[tintilar]
2013-07-07 16:47
1

Låg den inte i ett bo? Kunde ni inte lägga tillbaka den? Man ska undvika att ta in vilda djur och fåglar och man får inte ha dem längre än 48h. Men om ni var tvungna att ta bort den från platsen och inte kunde lämna tillbaka den så kommer den ju inte att klara sig ensam såklart.

Jag vet inte hur ofta man ska mata en svalunge men jag gissar att det är ofta. Jag hade nog sett till den en gång i timmen och givit mat. Och vatten. Sen hade jag ringt viltjouren. Det kan finnas information på deras hemsida också och ev kan du få lämna den till en viltvårdare om det finns någon som har tid att ta hand om den. Annars kommer de nog att kunna ge dig nåd för dom närmaste timmarna och sen be dig släppa ut den igen.

lovemysack
2013-07-08 09:35
1

Den låg under en tegelpanna och eftersom vi skulle riva hela taket går det inte att lägga tillbaka den. Vi hittade även två stora ungar under en till tegelpanna och dom la vi i en svalholk som vi spikade upp under den tegelpanna som dom låg under. Tror du vi kan lägga den nyfödda ungen med dom stora? (Cirka en-två veckor)

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

[tintilar]
2013-07-09 19:53
0

Oj, det vågar jag inte svara på. :o Jag hade ringt viltvårdare och bett om råd. Risken om en unge hamnar fel är väl att den blir utputtad eller pickad på. :/

lovemysack
2013-07-10 12:28
2

Mm Precis.. vi har ringt viltvårdarna och dom sa att man inte kunnat göra någonting med den lilla ungen.. Men vi spikade upp en till svalholk brevid den andra och nu ser man att en svala med svart bröst flyger in till dom stora, sen ser man att en svala med vitt bröst flyger in till den lilla ungen.. :) Så jag tror det kommer gå bra! ;)

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

[tintilar]
2013-07-11 22:03
1

Åh wow vilken tur! Det ska jag minnas nästa gång nån hittar en svalunge. :) Bra gjort.

lovemysack
2013-07-11 23:01
0

Tack!! :)

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.