Dags för nya hönor..?
Halloj, undrar när det generellt är dags att byta ut sina hönor mot nya. Jag har 7 hönor och det blir inte mer än max en handfull ägg per vecka. Har de en viss ålder när de slutar värpa - som gamla tanter…:) eller är det helt enkelt så att jag har "fel raser"?
Det brukar vara så att dom slutar värpa när dom blir äldre så när dom värper sämre och sämre brukar det vara ett tecken på att dom börjar bli gamla och att det är dags att göra sig av med dom (ifall man bara har dom för äggen förstås). Det är inte så att dom bara ruggar då? Isåfall så kommer dom börja värpa mera igen om ett tag.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Nä det tror jag inte. De tappar inte fjädrar iallafall om det är det du menar med att rugga. Det gjorde de i våras. Jag har bara 1 höna som jag haft sedan hon var kyckling, resten är "arvegods" och lite sk finare raser. Kanske det inte är så att de brukar värpa så mycket?
Skulle tro att de är runt 5 år de flesta.
#2 Det låter som att äggproduktionen börjar gå neråt, men det finns ju höns som kan värpa ännu längre, men jag kan tänka mig att äggmängden minskar. Vad är det för raser? :)
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
Silkeshöna, tysk Hamburger (tror jag det heter) Mille fleur, Brahma, och 3 olika Kochin :)
De är snygga men inte så värst produktiva…

Varken silkeshöns, mille fleur eller kochin är väl så jätteproduktiva äggläggare när de är yngre heller. 5 år är rätt gammalt för en höna om de värper blir det färre ägg än tidigare. Du får köpa på dig några unghöns.
Snyft, fel svar….!
Jag är en mes när det kommer till att "uppgradera" hönsen. En och annan tupp har vi nackat, men det har liksom varit en annan sak. Ja det är väl kanske så jag tänkte. Är det någon som bor i Stockholmstrakten som har lite fina unghöns?
Vill du inte nacka är det ju bara att bygga till hönshuset. Har de ruvlust så kan de ju bli inkubatorer för avelsägg.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 Ja som VildaVittra säger så kan man ju alltid köpa till nån ny höna om det finns plats/möjlighet till plats. Eller så kanske man kan försöka hitta nån som vill ha hönsen mest till sällskap.. :)
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)