Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettstall-burar-och-hägn
Läst 2843 ggr
V3ritas
4

Färdigt sommarboende!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen är "sommarstugan" klar för hönsen. Det var verkligen på tiden!

Det är alltså deras hönshus och tillhörande hönsgård som dom kommer att bo i under sommaren. Sen när det blir för kallt för att bo där så kommer dom få flytta in i stora hönshuset igen.

Det är ju lite målning kvar men det är i alla fall inflyttningsklart. Räven kom efter en kvart igårkväll och kollade in hönsgården. Fick jaga iväg den två gånger och sen sätta in hönsen i "sommarstugan" så jag kunde sova lugnt, för även om vi säkrat gården med nät nertill och så, så ville jag sätta in dom för säkerhetsskull.. 

Älskar det stora fönstret. Det ligger mot huset så jag kan se dom inifrån huset :)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

V3ritas
2

Hönsen utforskar det nya :)

[tintilar]
2

Åh va mysigt. :) Jag har också ett stort fönster på mitt hönshus och det är verkligen härligt att kunna se in till dom.

V3ritas
1

#2 Kul! :) Du får gärna visa bilder, tycker det är himla roligt att få se andras lösningar :)

[tintilar]
2

Javisst! :) Jag har tyvärr ingen bra bild på fönstret dock. Det sitter på dörren - vi har satt in en altandörr.

Vi är inte helt klara men såhär ser det ut nu (förutom att kartongen är borta). Det rosa redet och ett till ska upp på väggen under gödselplattan sen. Dörren syns lite till höger i bilden. Vi provar oss fram lite, har två olika sorters reden till exempel. Det är ju våra första höns så dom får lära oss vad som tycker är bäst.

healing-mammut
1

Åh vad fint ni gjort :) och vilken kul idé att sätta ett stort fönster så att du kan njuta av hönsen året om! 

Tycker de det är ok att gå i tunneln (röret)? Är det till som aktivitet eller är det för transport?

konichiwa
1

Jätttefint! Jag får lite ide´er här.

V3ritas
1

#4 Jättefint! Ser så ljust och fräscht ut, toppenbra :)

#5 Tack! Röret var tänkt till kaninen som skulle få Gå med dom men den tog räven för mig.. Har inte sett om hönsen använder det ännu. Kycklingarna kanske varit in en sväng men annars vet jag inte.

#6 Tack :)