Sammanföra höns och kycklingar
Idag kom våra 5-veckor gamla kycklingar och vi har blivit hönsägare för första gången. Dom är 3 stycken och vi älskar dom redan. Nu är det så att jag mailat med en tjej som har 3 hönor till salu som jag är intresserad av.
Kycklingarnas uppfödare sa att jag helst bara ska ta in kycklingar i flocken, inga höns för dom kan vara elaka. Hon som säljer hönsen säger att den hönan vi tänkt att jag ska ha är väldigt snäll men man kan ju aldrig veta - dock trodde hon att dom var stor nog att gå undan en sur höna om det var så.
Nu undrar jag, är jag galen om jag köper en vuxen höna (1,5 år) en vecka efter att jag fått hem kycklingarna - som då är 6 veckor? Är det bättre att ta in 2, eller 3, eller bara 1, eller ingen alls? Hur länge ska jag vänta innan jag tar in vuxna djur flocken annars?
Jag har ffa tänkt mig en av hönorna, min man tycker att vi ska ha två eller alla tre, men vi vill ingen av oss att någon ska råka illa ut. Hönshuset är 4 kvm och hönsgården ca 40kvm om det har ngn betydelse.
Åh vad roligt, grattis till era små kycklingar! :)
Höns kan vara riktigt elaka, så är det. Och vissa är "rasister", går på en viss färg osv. Men man kan ju aldrig veta förrän man provat.
Det jag skulle rekommendera om ni skaffar vuxna höns är att antingen dela upp dom tills kycklingarna är nån vecka äldre och så att dom får vänja sig vid varann genom galler. Eller så sätter ni ihop dom direkt, men bygger ett ställe där dom kan komma undan från dom större hönsen, tex ett lågt tak eller något annat som bara kycklingarna kan komma in under.
Kycklingarna är ju ganska tåliga, men som sagt, ett krypin där dom kan gömma sig om dom stora blir för elaka. Och då se till att dom får tillgång till mat och vatten utan att bli iväg jagade.
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
Tack för tipsen!
Har du någon bra ide om hur man kan ordna ett sånt krypin? Jag har en kartong som dom kom hit i, ska jag göra en liten öppning i den tro? Där kanske man kan ställa in en liten skål med vatten och lägga pellets.
Tycker du att jag bara ska ta hem en höna eller går det bra med 2-3?
#2 Jag hade tagit 2-3st :)
Tja, det är ju bara att prova med kartongen, annart kan man ju enkelt snickra ihop ett litet "hus" eller sätta en hylla på en vägg rätt lågt så att kycklingarna ryms där under. På den hyllan kan man ju sen placera vattnet eller maten som hönsen kan nå i alla fall och då spara lite plats :)
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
Tusen tack för tipsen! Hade inte tänkt på att man kan ställa mat och vatten nära gömman så att alla kommer åt.