Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikett: stall-burar-och-hägn
Läst 2190 ggr
solgrind
1

hindra hönsen sitta på dörren

Jaha… fick frågan om vi ville ha höns…. Min man hade svarat att vi nog hade funderat på det vid flera tillfällen. Så ja nu fick det bli av. Så på två dagar har vi byggt hönshus… och läst på en hel del…

jag har ordnat med reden i ett gammalt skåp. dörren är kvar och ovansidan på skåpet är ju plan. Hur kan jag göra för att de inte ska sitta på dörren eller uppepå? (har ju tänkt att de har sin "kattlåda" under sittpinnarna… kan jag på något sätt göra platserna mindre (eventuellt, vet j inte om de tycker dörren är så intressant ännu)

Dörren är fixerad så denintekan slå igen.

Gillar höns att bo i våningar? Jag har lagt rede längst ner i skåpet (blir två st) men det finns ju fler hyllor… kan dessa bli reden i framtiden?

V3ritas
1

Vad roligt att ni ska Skaffa höns! Lycka till med dom :)

Angående skåpet. Man skulle ju kunna klä ovansidan med vaxduk eller något annat som är lätt att rengöra. Men om man inte alls vill att hönsen ska sitta där uppe så kan man sätta fast en lutande skiva så att det inte finns någon plan yta att kunna sitta på. Dörren har jag tyvärr inget tips på. Det är ju inte säkert att dom vill sitta där för jämnan heller.

Reden i flera våningar funkar utmärkt. Tänk bara på att det kan behövas en liten sittpinne framför, eller en trappa om dom blir högt upp. Sen kan det ju vara bra att ha plastlådor eller liknande i botten på redena som lätt går att flytta om någon får för sig att ruva.

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

solgrind
4

Kan ju va kul om de vill bo på hyllorna sen :D jag satte en skiva uppepå skåpet som lutar. Dörren har jag fäst så den rör på sig men kan varken slå upp eller igen. Den känns alltså instabil. Jag vill se hur de beter sig. Det blir att hämta en tupp idag (hönorna ville inte låta sig fångas) Det ska bli intressant!