Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettövrigt
Läst 1669 ggr
Beatrice_Love_Kaniner
2013-05-08 09:56
0

Ägg tips!

Hej, jag har hittat ett ägg i skogen precis under ett fågelbo som pep… Alla ungar har kläckts men inte det, den ligger nu i värme osv men hur ska jag göra för att försöka få et kläckas och när det kläcks… Vad ska jag göra då?

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

tlover
2013-05-08 09:59
0

inte kläcka fram det, det är olagligt att ha vilda djur i fångenskap, det är nog bättre om fågeln slipper kläckas

l'm back

Beatrice_Love_Kaniner
2013-05-08 10:00
0

😕

V3ritas
2013-05-08 11:19
0

Tyvärr är jag inte insatt i vild fåglar, men det borde väl vara samma princip att dom behöver högre fuktighet när det är dags för kläckning, och värme såklart. Höns kycklingar kan man ju ge hårdkokt äggula, undulat frö, mosade havregryn mm. Men som sagt, jag är inte insatt i vild fåglar så jag vet faktiskt inte vad dom kan äta.

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

tlover
2013-05-08 11:55
0

#3 antagligen bästa att inte ge tips till TS eftersom det är olagligt att ha vilda djur.

Skulle TS tex lyckas så kanske hon fäster sig med fågeln vilket gör det värre då hon måste göra sig av med den.

l'm back

[randi]1
2013-05-08 16:14
0

Det är som#4 säger. Du får i så fall kontakta något fågelcenter, så att de kan säga vad du skall göra. Du kan lägga tillbaka det i boet. Skulle det inte kläckas, så är det ju naturens gång, sorgligt.

V3ritas
2013-05-08 20:13
0

Ja att kontakta ett fågelcenter eller liknande vore ju det bästa, dom vet nog vad du ska göra med ägget.

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Beatrice_Love_Kaniner
2013-05-08 21:01
0

Toppen tack!

tlover
2013-05-08 21:16
0

Min man (ornitolog sen han var ca 8 år) säger att ägget antagligen är bortsorterat och inte livsdugligt alternativt är svårt skadat och därför bortsorterat.

Du kanske vill veta att det är ju ett brott mot jaktlagen att ha vilt djur utan tillstånd och jag hittade inte det exakta straffet för just det men för jaktbrott så är det lägsta straffet böter och det högsta 2 års fängelse, kanske nått man vill veta innan man föder upp vilda djur.

l'm back

Beatrice_Love_Kaniner
2013-05-08 21:27
0

#8 ok! 🤔 Jag förstår, du har sagt att jag inte ska hålla på med ägget och jag gör inte det!… Varför fortsätter du skriva att jag kommer hamna i fängelse osv?

tlover
2013-05-08 21:40
1

#9 jag vill heldre "skrämma dig" lite och du inte hamnar i nått trubbel och ingen fågelunge föds med problem och ett liv av plågor än tvärt om.

Det enda svar jag fått från dig är en ledsen/sur smily och det blir lite svårt att "läsa", men det är bra att du inte tänker försöka (nu vet jag ju det).

Vill du hålla på med vilda fåglar så kan du ju skaffa en ornitologmentor, min man fick ringmärka fåglar då han var 13 år så det finns sätt att göra sånt på ett bra sätt 🙂

l'm back

fsigge
2013-06-27 16:20
0

man får faktiskt ha vild djur upp till 48 timmar om den skadat sig eller behöver något stöd men inte som ett permanent boende

Frida

Lavèn
2013-06-28 02:11
0

Om det inte hade kläckts med de andra ungarna hade gjort det, så blir det nog ändå inget

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂