Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etiketttips-råd
Läst 2688 ggr
healing-mammut
0

Ilsken tupp

Hörrni, jag undrar över ett beteende som tuppen börjat med sista månaden. Det har väl funnits tecken tidigare men nu har det eskalerat. Det är så att han är en bra tupp större delen av tiden, men rätt vad det är sätter han fart och jagar en höna och verkligen trycker ner henne. Sen kan han trampa på henne och picka på henne. Hon kan vara i andra änden av hönsgården, så det är inte så att hon är ivägen eller försöker ta mat innan någon annan. Jättekonstigt tycker jag eftersom  han kom tillsammans med den hönan och en annan höna till "min" flock. Det känns ju som att  han triggar de andra hönorna till dåligt beteende också. Mina "gamla" höns gjorde aldrig så innan. Visst kunde de fräsa till åt varandra för att påminna om rangordning - typ vem som ska sova var eller vem som hade företräde till maten. Men aldrig så att de gav sig på någon som redan var undergiven. Hon är frisk så det är inte därför. Vad tycker ni, blir det gryta av tuppen eller?  

Kan tuppens beteende påverkas av att vi har en sk över-höna? En stor höna som alltid varit "ledaren". Kan det trigga tuppen?

V3ritas
0

Själv tycker jag att en tupp ska vara snäll och beskyddande mot sina hönor oavsett vilken rangordning hönorna har. Kan inte svara på varför han beter sig så, men hade det varit min tupp så hade han antingen fått gå själv om jag absolut ville ha kvar honom, annars tuppgryta.

Har en yngre tupp som är riktigt elak mot hönorna, så jag har skiljt honom från flocken och ska testa sätta ihop dom sen igen. Men blir det oförändrat med hans beteende mot hönorna så åker han i grytan.

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

healing-mammut
0

Ok, tack för ditt svar. Det var väl ungefär så jag tänkte också. Men det är så trist bara :( Men han ska vara snäll det håller jag med om!! Utvärdera över helgen då … Trevlig midsommar :)

V3ritas
0

#2 Tack, detsamma :)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)