Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettstall-burar-och-hägn
Läst 5582 ggr
vaktla
2013-06-13 12:15
1

Vaktel hållning

Hej! Jag har fått tillstånd av min hyresvärd att ha vaktlar i trädgården. Jag kommer ha dom i ett vinterisolerat kaninhus under vintern måttet är

130 cm lång, 75 cm hög och 70 cm djup. Nu under sommaren ska dom få en inhängnad kopplad till huset. Nu undrar jag om jag kommer behöva värmelampa om huset är vinterisolerat?

Och jag tar gärna emot råd om vaktlar.

Cragan
2013-06-13 16:09
0

om det är japanska vaktlar eller någon variant på dessa  jumbo o fläsk så behövs med största sannolikhet ingen värmelampa till dem.  enda du kommer få kämpa med vinter tid är att hålla dem med flytande vatten om det blir kallt.

har mina i en voljär o dom har möjlighet att gå in i boden som voljären står byggd mot men dom valde hellre o vara ute i vintras o förra vintern med (annan grupp då) det som tar död på dem är drag och väta -30 klara mina utan nå större besvär fast är inte så kallt här under längre stunder men -20 va det en vecka eller två med toppar mot 30 o enda som var va det där vattnet som frös trotts värme platta.

men för att summera det  skydda dem från väta och drag så kommer det nog gå bra för dig   men kommer inte ihåg hur det är med höjde antingen behöver man väldigt högt eller ganska lågt för att dom tokar inte ska ta självmord (vaktlar har en benägenhet att flyga rakt uppåt 1m eller så o dom har ingen koll om nått är i vägen eller inte)

vaktla
2013-06-13 16:17
0

Det är blandning mellan japansk och jumbo. Jag funderade på hur man ska kunna sätta in en värmelampa egentligen om man inte har ett el uttag i ytterväggen.

Hyresvärden ville inte ha vaktlarna inomhus eftersom hon är rädd för att dom ska dra in nåt. Eftersom dom tillhör hönsdjur.

Cragan
2013-06-13 16:50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 det kommer troligen inte behövas någon värme lampa åt dem men får inga ägg då  fast själv tycker jag att man ska låta dem få vinter vilan. du kommer nog däremot få springa fram o tebaks hela vintern sen med vatten 😛   o hoppas du får lika trevliga djur som jag hade i min första grupp lungna o bra dom jag har nu är stört omöjliga sticker så fort dom ser mig   men ska avvekla dem nu till helgen (hönsen får voljären o så kan man ha den öppen så dom får gå ut på gräsmattan)

troligen lite större än du planerat behövs inte så stort heller till antalet du har  byggde den för ca 20 vaktlar + ungar

vaktla
2013-06-13 17:07
0

Tack för tips, råd m.m.

Jag längtar tills dom kommer nu. 🙂

V3ritas
2013-06-13 19:16
0

Det finns även en iFokus sajt om Vaktlar: http://vaktlar.ifokus.se/ 🙂

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

vaktla
2013-06-13 21:46
0

Verkar inte vara så mycket drag på den sajten.

[NinaCrown]
2013-06-15 15:25
0

#6 Det är till stor del pga eventuella regeländringarna som kanske träder i kraft… nångång. Folk känner sig ganska oroliga om att vaktlar inte är något som är värt att satsa på just nu 😕

vaktla
2013-06-16 18:13
0

#7 Hur menar du?

[NinaCrown]
2013-06-16 18:26
0

#8 Jordbruksverket överväger att ändra utrymmeskraven för vaklar då de vill omkategorisera dem som djurparksdjur. Går det igenom så kommer en liten vaktelgrupp behöva ca 50kvm utomhusutrymme om jag minns rätt samt ett 4kvm hus 😐

Ganska förståligt så har det fått en hel del taggar att sticka ut och folk har blivit rädda att de inte ska kunna forstätta eller påbörja sin vaktelhållning.

Går att läsa lite om det här, även om det mesta är utrop om hur dåligt förslaget är…

Edit, hade skrivit naturvårdsverket istället för jordbruksverket. Detta är nu fixat!

vaktla
2013-06-17 13:58
0

Vad jag förstår så har bestämmelserna/besluten bordlagts om man tittar längst ner.

[NinaCrown]
2013-06-17 14:33
0

#10 Enligt en facebook-sida från någon ingen har någon större koll på, ja. Men Vi har inte hittat något på jordbruksverkets hemsida och många inklusive jag själv väntar hellre på svar direkt från dem 🙂