Annons:
Etikettövrigt-fjäderfä
Läst 1193 ggr
Mewin
4/5/19, 6:07 PM

Vilken papegoja är rätt för mig?

Jag skulle vilja skaffa en större fågel jag har 2 underbara små underlater men jag undrar vilken medium papegoja jag borde skaffa jag vill ha en mysig,social,snäll,söt,fin,

Annons:
Chinesecrestedlover
7/9/19, 2:57 PM
#1

Tips: Skriv din fråga på burfåglar i fokus istället Glad Tror att chansen att du får svar där är större. Denna sida handlar väl snarare om höns och dylikt.

Chinesecrestedlover
7/12/19, 10:39 PM
#2

Tillägg till det jag skrev i #1 

Ts Tänk dessutom på att du ska skaffa två stycken gojor i så fall. De behöver en artfrände. Sen behöver du tänka efter mer kring vad du är ute efter för att jag (och andra såklart) ska kunna ge förslag på eventuellt lämpliga arter. 

Generellt ska du tänka på att:

- Större gojor lever betydligt längre än vad undulater gör. Är du beredd på att ta hand om gojorna hela  deras liv (kan även handla om resten av ditt liv beroende på vilken art du väljer)? 

- De kräver väldigt mycket stimulans och sällskap för att må bra. Kan du ge gojorna detta? Likställ det med att du i stort sett blir förälder till småbarn för evigt. 

- Klarar du av ljudnivån? ALLA gojor skriker, vissa skriker mer än andra, vissa skriker högre än andra…men ALLA skriker. 

Tips, kolla in dessa videor: 

https://www.youtube.com/watch?v=-ijo1w39wjY

https://www.youtube.com/watch?v=sLxnjUMJCzU

Stirra dig inte blind på att gojorna ska vara söta och fina…för att det ska bli ett bra val för gojorna och dig så måste du vara införstådd med vad det faktiskt innebär. Skaffa inte bara för att du "tycker att de är söta" och "vill ha något mysigt".  

Papegojor kan vara bitska, hormonella "monster" emellanåt - kan du hantera det? Jag har i nuläget endast en goja (letar konstant efter en vän till den för att det är fel att ha en ensam goja), min goja behövde byta hem för att den bland annat attackerade en familjemedlem och deras andra goja (av annan art). I början blev jag biten flera gånger av min goja och det gör ont (min är en Svarthuvad vitbukspapegoja = en liten papegoja).  

De förstör på en helt annan nivå än vad undulater är kapabla att göra. Är det ok för dig? Min goja bet ett jack i ett bord jag har inom typ. en millisekund efter att jag hade den ute första gången t.ex. och min goja är av en liten art. En stor goja kan förstöra rejält mycket mer och det på nolltid.

Maleficum
8/1/19, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Om du vill ha en medelstor mysig, social, snäll, söt och fin fågel skulle jag helt rekommendera skrattduva! Mycket sociala och snälla, förstör inte som papegojor gör, skräpar inte ner i samma omfattning (jag hade mina helt burlösa i hemmet utan problem vilket är omöjligt med papegojor om man inte vill ha saker förstört), är söta (enligt mig) och mycket fina! Går att selträna och ha med ute (är de riktigt fästa vid personen är det även dem som har dem ute utan sele men det skulle jag inte riktigt våga med någon fågel).

Blir inga hormoniella "monster" som gojor kan bli, låter inte högt (speciellt inte honor, hanar kan vara ganska envetna hoare men det är inte speciellt högt läte). Blir inte helt galna om de måste vara instängda av nån anledning nån dag (mina var helt obrydda av att åka bil i flera timmar till och från landstället tex medan mina undulater blev galna om de var instängda för länge.

Har även erfarenhet av min brorsas amazonpapegoja och han kan vara mysig (mot brorsan och min pappa) men han kan vara ett monster mot oss andra (speciellt om brorsan är nära) men bryr sig inte om oss andra ifall brorsan eller pappa inte är i närheten (blir deppig tex när jag passat honom några dagar). Han får skrikattacker som skär i öronen i princip dagligen och kan kraxa på rätt högt när han är på det humöret, har förstört en hel del saker i obevakade ögonblick också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: