Annons:
Etikettstall-burar-och-hägn
Läst 1844 ggr
CorneliaAndersson
2018-07-13 14:09

Hur ser det ut hos er?

Hej!

Min mamma vill gärna ha lite höns, och få lite ägg! Då hönsen kommer bo på ett ställe, precis i utkanten av en tätbebyggd by, så kommer det vara max fem höns och ingen tupp.

Jag har varit inne på jorbruksverkets hemsida och kollat på hur de ska bo osv. Tanken är att sätta en större typ av lekstuga, som sitter kopplad med en inhägnad. Hönsen kommer alltid ha fri tillgång till att gå ut under de varma årstiderna. 

Fylla på med ett lager spån, sätta upp 2-3 sittpinnar, en del lådor där de kan lägga sina ägg, sedan en massa berikning och såklart foderställe.

Det jag söker är inspiration. hur ser det ut hos era höns? Eller andra fjäderfän med liknande 'krav'.

Jag har ytterligare frågor:

° Kan hönsen endast vara ute under de varma årstiderna, eller kan dörren stå öppen även under vintern?

° Hur många red-lådor bör man ha? En för varje höna?

° Bästa möjliga tips på lämpliga foderstationer och annan inredning?

°  Gillar höns att exempelvis sitta på stubbar osv,? Tänker ute i inhägnaden.

Ge mig massa smarta tips och idéer samt bilder! Lämna gärna produkter som ni rekommenderar!

Tack så hjärtligt på förhand!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
[Shettisar]
2018-08-01 11:50
#1

Kan hönsen endast vara ute under de varma årstiderna, eller kan dörren stå öppen även under vintern?Höns kan vara ute året runt, de tål kyla bättre än värme.Men absolut inte drag.Jag stänger luckan till höns huset om nätterna vinter tid.

Hur många red-lådor bör man ha? En för varje höna?Jag har ännu så länge bara 3 hönor av rasen Brahma, de har en stor låda på golvet som de samsas om, beror på antal,ras etc skulle jag tro.Ju mer höns som värper desto fler möjligheter till att värpa i .

 Bästa möjliga tips på lämpliga foderstationer och annan inredning? Själv föredrar jag hängande matstationer/automater då det försvårar för möss och råttor.Det bästa är att inte ge mer mat än de äter upp åt gången.Vatten automat ska finnas och det säljs överallt i alla möjliga utformningar.

Gillar höns att exempelvis sitta på stubbar osv,? Tänker ute i inhägnaden.

Som sagt det beror helt på ras ni ska ha, en del föredrar att sitta högt ,de tyngre raserna frågar inte efter detta så… Enklast är om du inskaffar dig boken "Höns" där tas det upp mycket om det mesta runt höns. Men googla också det är mitt tips.Åk och kolla på olika raser ,finns marknader,utställningar etc.

Upp till toppen
Annons: