Annons:
Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 879 ggr
Yukionna15
4/16/18, 7:27 PM

Vaktlar och kanin?

Hej, funderar på att skaffa vaktlar och undrar om jag kan ha dem gående i samma hängnad som en dvärgvädur? De kommer bo i olika "kaninburar" med samma inhängnad att gå i. Tror ni att detta kommer att funka? Och vilken sort skulle kunna fungera om man vill ha ägg? Kinesiska är söta och trevliga och ruvvar bra, men de japanska kanske bättre?

Tacksam för alla svar 🙂

Annons:
Cragan
4/17/18, 12:54 AM
#1

tänk på att vaktlar liksom höns dammar ganska bra och det är inte så nyttigt för kaninens luftvägar.
vad jag minns så dammade vaktlarna lite mindre än hönsen iaf men är ett gäng år sedan jag hade vaktlar.

har inhängnaden tak för vaktlar är rymnings benägna och kan flyga riktigt bra om tillfälle ges

Yukionna15
4/17/18, 5:00 PM
#2

#1 Jag har hört att de dammar mindre, men de kommer även leva i olika burar med ganska stort mellanrum mellan sig då inhängnaden är stor! Men Vilken ras skulle du rekomendera i och med att du haft vaktlar tidigare? Eller skulle vilken som fungera när man vill ha ägg? 🙂 Och inhängnaden har tak! Jag kan själv gå i den, men kommer utöka i area i och med införskaffning av vaktlar, men höjden är på 175cm 🙂

Cragan
4/17/18, 11:53 PM
#3

#2 hade japanska och är nog dem jag skulle rekommendera då kineserna är mindre än dem. 
så som jag ser på det så kineser sällskap/prydnads djur och japanerna mer åt produktions hållet men funkar även dom bra som sällskaps djur 

hade mina endast för ägg och kött (så höll dem inte så tama) men 175 borde vara högt nog för att dom skall hinna få kontroll över sig när dem flyger dom startar lite som raketer rakt upp
mina hade en inne del med ca 30-40cm i takhöjd och en voljär del ute med ca 180-250cm i höjd byggt mot boden där jag hade deras inne bur kan säga att dom var ytterst sällan inne

Upp till toppen
Annons: