Annons:
Etikettvaktlar
Läst 2253 ggr
Maleficum
2/26/18, 3:09 PM

Tips när man ska starta med vaktlar?

Är ju sugen på att skaffa japanska vaktlar för ägg och kött och har börjat fundera lite på vad som krävs för tillbehör och vad bästa lösningarna är och allt annat man kan tänkas behöva veta :)

Har lång erfarenhet av fåglar då jag sen barnsben haft burfåglar av olika slag (främst olika finkar, undulater och duvor) och har även haft kinesiska dvärgvaktlar (men de var ju duktiga på att ruva fram sina egna ungar och hade dem bara för sällskap). Och har just nu kanariefåglar och skrattduva.

Har möjlighet att ha dem både utomhus (har liten tomt) eller inomhus (extrarum där mina kanariefåglar bor i just nu). Vad är det bästa/enklaste lösningen att hålla dem? Utomhus eller inomhus? Kanske inomhus vintertid och utomhus i betesbur sommartid? Eller ha ett fåtal "äggläggare" inomhus vintertid och låta resten av flocken bo ute och ha vintervila (har ju möjlighet att ha ett fåtal tillsammans med kanariefåglarna i deras burar)? Har även altan så det finns möjlighet att ha vinterbur under tak.

Om man har dem ute året om vad bör man tänka på då?

Hur stor flock är lagom att börja med? Och är lagom att hålla för att få ägg och kött för en person?

Bästa basfoder att mata med? Hur ofta bör man "byta ut" äggläggande vaktlar (har förstått dem tyvärr inte lever allt för länge)?

Hur många vill de minst vara för att må bra och känna sig trygga? Vad är en bra uppdelning av tuppar och hönor? Och vid inköp vad är smartast att köpa, avelsägg, kycklingar eller redan könsmogna fåglar (såklart lär man ju få köpa större mängd av ägg och kycklingar för att ha chans att få "rätt" mängd höns och tuppar i slutänden)?

Går det att använda inomhus kaninbur till dem? (Vet att mina kineser kunde gå rakt ut genom gallret på dem på kortsidan :P)

Om någon har länk till nån bra faktasidor så länka gärna :D (Kan ju ha missat någon bra när jag sökt runt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Cragan
2/27/18, 2:53 AM
#1

hade mina utomhus när jag hade vaktlar i en voljär liknande utbyggnad av boden med tak över, viktigt att ha dem drag fritt dock då dom kan vara känsliga för drag.
jag planerade att ha honorna i 2 år innan byte av äggläggare hade dem bara i 2 år dock innan jag böt till höns o slaktade av alla mina vaktlar.

har tyvärr inte kvar nå länkar till sidorna jag läste på om vaktlar innan jag skaffa mina. är ett gäng år sedan nu och rensar bland länkar lite då o då.

Maleficum
5/13/18, 3:27 PM
#2

Har iaf bestämt att bygga en bur ute (med hus och "rastgård") som ska funka att ha både vaktlarna och (sommartid) även kunna inhysa mina kanariefåglar :)

Har läst att kalkonfoder ska vara "bäst" att ge som grundfoder men är fortfarande rätt fundersam på hur många man ska börja med och även kikat och funderat en hel del om vad för kläckare man ska införskaffa (mer än att jag nog vill ha en med automatisk vändning). Bäst att satsa på en lite dyrare men större redan från början? Eller kan en mindre räcka?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cragan
5/13/18, 7:52 PM
#3

#2 är du säker på att du kommer forsätta med vaktlar så lägg nån krona på kläckarn   o på fodret så kalkon start va det bästa som fanns på marknaden när jag hade vaktel iaf

Maleficum
5/13/18, 8:13 PM
#4

#3 Helt 100 kan man väl aldrig vara såklart för man vet ju aldrig vad som kan hända, men till 99% säker på att jag kommer fortsätta när jag väl skaffat några :) Däremot så funderar jag på att kanske vänta med kläckare tills jag haft vaktlarna ett litet tag (så allt verkligen känns rätt och kommer troligen ändå inte börja kläcka fram kycklingar det första jag gör ändå). Är väl lite fundersam på hur många ägg man kommer vilja kläcka åt gången (vet inte hur normal kläckprocent det är för vaktlar heller) sen kan det ju kanske vara värt att satsa lite på kläckare om man i framtiden vill kläcka fram höns eller andra fåglar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cragan
5/14/18, 7:28 AM
#5

#4 jo kan du få tag på kycklingar eller ungfåglar direkt så är ju det klart bättre och billigare än att köpa kläckare värmelampa och allt sådant för att sedan med lite otur få miserabel kläck % på äggen kan bli bra många kronor st på dom första vaktlar.
har för mig att jag hade oförskämt bra % på mitt första kläck runt 60% på skicke ägg (man får räkna med 50% som bäst när äggen skickats med posten)
men jag hade även turen att kunna låna en kläckare

Maleficum
5/14/18, 9:35 AM
#6

#5 Hade jag kunnat låna en kläckare hade jag nog varit sugen på att försöka kläcka fram själv först. Men just nu känns det nog säkrare att köpa kycklingar eller vuxna på en gång. Ska kanske på smådjursmarknad i helgen och då skulle det eventuellt finnas vaktlar! Även om det inte blir köp i helgen tänkte jag att man ju kan se om man kan få köpa vaktlar från dem senare (när bur och allt är färdigbyggt).

Är en värmelampa bäst eller kan man ha ett värmetak?  Vet inte riktigt vad som är bäst och enklast. (har hittat "paket" på en sida med äggkläckare för vaktel tillsammans med värmetak och foder och vattenautomat så vet inte om det är värt att satsa på ett sånt eller om man ska skaffa saker separat istället).

En värmelampa kan ju iof även användas till mina kanariefåglar om det av någon anledning skulle behövas… alla dessa val :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Cragan
5/15/18, 7:44 AM
#7

#6 hade eller rättare sagt har både värmetak och lampa dock använder jag knappt taket, kycklingar jag har kläckt fram vill inte gå under det ens om lampan ej är där.

men går dom under o man kan köra med bara taket så är ju det billigare i drift ca 30w mot minst 100w på lampa  dock en varning om du även har katt dom gillar värmen från lampan o lägger sig mer än gärna under den 😃

Upp till toppen
Annons: