Annons:
Etikettbeteende
Läst 2459 ggr
Kingen 05
2017-12-10 12:50

Hjälp! Konstig höna!

Jag har en gammal höna som är ca 3-4år. Den har börjat tappa enormt med fjädrar nu på sistone . Det konstiga är att den får inga nya fjädrar! Den är nästan helt naken nu och jag börjar undra vad det är för fel på den? Jag har aldrig varit med om det, är det någon annan som har varit med om samma sak eller är det bara jag?! Den mår bra. Jag har börjat undra om hon rycker bort dom eller om dom lossnar själv?

Annons:
Galenidjur
2017-12-10 13:54
#1

Det kan ju vara så att hon plockar sig, eller så är det en sjukdom. Vet att det finns någon sjukdom hos fåglar som gör att de tappar alla fjädrar till sist , men minns inte vad den heter. Är du orolig får fu prata med en veterinär.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Kingen 05
2017-12-10 18:18
#2

Men varför plockar hon fjädrarna tror du!? Är hon missnöjd över något kanske. Och veterinär blir nog dyrt :(

Jessicalindblad
2017-12-10 19:40
#3

Hon ruggar med största sannolikhet. En del tappar knappt en fjäder, endel blir nakna. Låt henne vara inne i hönshuset under tiden så kommer snart nya fjäderpennor synas..

Kingen 05
2017-12-11 08:58
#4

Det får vi hoppad. Men det har inte varit särskilt kallt här, hon har tappat fjädrar i en månad nu och inte en enda fjäder har kommit ny🙁

Galenidjur
2017-12-11 09:08
#5

om det är plockning så är det svårt att veta varför. ofta handlar det om att att det hänt något som gjort fågeln ledsen/chockad, eller att fågeln är extremt understimulerd, men en del börjar till synes utan anledning. Kan också vara så att det är någon i flocken som "mobbar" henne. Men jag hoppas det bara är ruggning! du får hålla koll. Blir det inte bättre måste du ju ta henne till en veterinär. och ja, veterinär är dyrt, men så är det att ha djur… Fast iofs. Jag vet inte hur länge hönor brukar leva, men du säger att hon är "en gammal höna." Om hon nu faktiskt är gammal kanske det kanske kan bero på ålder ? Både människor och djur kan ju bli "tunnhåriga" när de blir gamla. Bara en spekulation.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Kingen 05
2017-12-11 21:15
#6

Hon är bara tre år men det är rättså gammalt för en höna. Och om hon plockar bort sina fjädrar kanske det beror på att hennes tvilling syster dog för inte så länge sedan🙁 Dom såg exakt likadana ut! Det är kanske därför hon plockar sig själv. Men jag får hoppas att det bara är en enorm ruggning.

Annons:
Upp till toppen
Annons: