Annons:
Etikettövrigt-fjäderfä
Läst 1753 ggr
Kingen 05
10/4/17, 3:59 PM

Vad är detta för fågelholk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hittade en mycket gammal fågelholk! Tror att det var min farfar som har gjort den. Den är handspikad och man behöver bara såga ut hålet. Vilken fågel vill bo i den hära holken?

Annons:
[PeterTM]
10/4/17, 4:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Du uppger inte storleken, men det ser ut som en starholk på hålet. Den lär dock inte hålla särskilt många år med tanke på att taket inte täcker kortändarna på gavlarna och inte heller bakstycket. Risken finns att det vatten som landar på taket rinner in i holken.

Jag brukar dessutom sätta tjärpapp över taket för att inte holken ska bli blöt 🙂

Kingen 05
10/4/17, 5:43 PM
#2

Den är limmad runt kanterna så det är nog ingen fara att det regnar in, men skulle ju vara bra med lite olja på den, papp ska jag sätta dit ifall det ändå regnar in. Ska ta och se hur lång den är.

Kingen 05
10/4/17, 5:53 PM
#3

Cirka 8cm hål,ca 43cm hög,25cm bred på alla sidorna. Jag tycker att det är en väldigt slarvig modell. Det står att den är gjord 1953 på baksidan av Jan Eriksson alltså min farfar.

Kingen 05
10/4/17, 5:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En bild

[PeterTM]
10/4/17, 7:45 PM
#5

Oj, en stor holk. Då är den avsedd för endera skogsduva, pärluggla eller kaja.

Kingen 05
10/5/17, 7:04 AM
#6

Ja vilken tur att jag har så mycket duvor här då. Ska sätta upp den till våren sen.

Annons:
[PeterTM]
10/5/17, 11:28 AM
#7

#6 Var bor du? Det är nog inga skogsduvor du har, eftersom de inte visar sig så ofta. De flesta har aldrig sett en sån. 

De vanliga torgduvorna är en blandning av klippduva och tamduvor. De häckar oftast på avsatser. Ringduvan som har en vit ring runt halsen, är Europas största duva, men den bygger glesa reden av kvistar.

Kajor är den mest sannolika gästen i en sån holk, men har du tur kan du få in pärluggla.

Kingen 05
10/5/17, 12:23 PM
#8

Jag bor i dalarna/Borlänge mycket nära en skog. Jag ver att jag har ringduvor och skogsduvor, skogsduvor är lite gröna runt halsen. Har tyvärr inga kajor här, bara i stan brukar det finnas kajor eller på soptippen.

Kingen 05
10/5/17, 12:31 PM
#9

Jag såg en skogsduva för inte så länge sen. Satt på gården och käkade solrosfrön. Den är inte lika stor som dom andra duvorna tycker jag. Vi har alltid haft en ringduva som häckar i våra granar, varje år trillar det ner en mycket liten krabat. Dom flesta överlever men vissa är så små att det inte klarar av fallet. Dom som över lever klättrar jag upp med igen. Det är inte alltid så lätt att hitta boet för att dom gömmer det väldigt bra.

[PeterTM]
10/5/17, 12:50 PM
#10

#9 Okej, då kanske du får skogsduva i holken ändå. Ringduvorna bygger dåliga reden, man brukar kunna se äggen genom redet från marken, så det är inte ovanligt att bpde ägg och ungar ramlar ut.

Kingen 05
10/7/17, 10:50 AM
#11

Tror du att en ringduva skulle vilja bo i holken? Eller bygger dom bara egna bon?

[PeterTM]
10/7/17, 12:14 PM
#12

Nä ringduvor bygger bara glesa risbon, de bor inte i holkar.

Kingen 05
10/7/17, 3:09 PM
#13

Synd😞😞 har mycket ringduvor här omkring.

Annons:
Kingen 05
10/7/17, 6:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu är den klar! Den vart fantastisk! Man ser knappt att det har varit en holk.👍👍👍

Upp till toppen
Annons: