Annons:
Etikettövrigt-fjäderfä
Läst 1171 ggr
KINGEN05
2017-07-30 11:35

Duvunge

Jag har sett en duvunge på min gräsmatta från jag vaknade till nu. Jag bevakade duvungen innefrån huset i nästan fyra timmar! Och ingen duv mamma i sikte, gick och tog en kopp kaffe och såg tre skator dra och slita i den. Jag sprang ut och jagade bort skatorna och tog in den. Den har inga skador vad jag kan se, och tänker ta hand om den eftersom den har ingen mamma😢 Det är nog en ringduva eftersom det finns bara ringduvor häromkring. Är det någon som vet vad en ringduveunge äter för den är jätte hungrig! Den har mycket dun och nån enstaka fjäder. Tacksam för svar!

Annons:
marathos
2017-07-30 11:45
#1

Som privatperson får man egentligen  inte ta hand om vilda djur mer än 48 timmar. Många gånger har man inte kunskap heller. Kontakta KFV, http://www.kfv-riks.se. Här finns en förteckning över viltrehabiliterare i Sverige. Ring o be om råd. Det var jättebra att du bevakade den i flera timmar innan du agerade, många är alltför snabba att ta hand om djurungar.

KINGEN05
2017-07-30 11:53
#2

Ringde två gånger och fick inget svar! Vet ingen vad en duvunge äter av rasen ringduva!

KINGEN05
2017-07-30 12:19
#3

Ringde en tredje gång och då svarade dom, dom tyckte att jag skulle låta den ligga kvar och låta naturen ha sin gång. Men jag kan bara inte lämna kvar den där! Behöver hjälp snabbt! Mycket hungrig

marathos
2017-07-30 15:45
#4

Tycker du fick konstigt svar från KFV.  Här är kontaktuppgifter till Viltakuten, http://www.viltakuten.se/index.php/2-uncategorised/2-smafaglar-upp-till-duva-och-kraka. Kanske kan vara ett bra alternativ.

Enligt fågeln.se "Mest vegetabilisk föda som knoppar, skott, bär och frön, men även smådjur som maskar och snäckor". Läste om någon som mosade daggmaskar o blandade med vatten till en fågelunge.

Om fågeln inte dricker själv, tror jag  det inte så lätt att ge en fågel vatten, eftersom det tydligen kan rinna ner i lungorna ganska lätt.

marathos
2017-07-30 21:43
#5

Hur går det med den lilla?

KINGEN05
2017-07-31 06:42
#6

Jo det går bra, läste på lite och gav han lite fulkornsvälling som han älskade! Han åt inget av det han ovanför dig sa, jag tror att det är vixenföda.

Annons:
KINGEN05
2017-07-31 07:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Angående att ha vilda djur i mer än 48 timmar, kan man inte ha han under en buske i det vilda och mata han där? Men risken är väl att han går iväg🤔 Men jag har aldrig sett han använda benen.

KINGEN05
2017-07-31 07:10
#8

Han ser ungefär ut sä där fast lite större, och bara en. Bilden ovanför.

Upp till toppen
Annons: