Annons:
Etikettprydnadsfjäderfä
Läst 2342 ggr
hejkomochhjälpmig
7/23/17, 9:37 PM

Påfåglar

Är det någon här inne som har påfåglar? Hur är dem att ha? Är de svåra fåglar att få tama om man lägger ner tid på det? Har de några speciella egenheter? 

Jag har blivit så intresserad av just gröna påfåglar, tycker de är så stiliga med deras långa ben och att både honorna och hanarna är så fantastiskt färgsprakande. Men det verkar helt klart som om den blå påfågeln är mer populär? Är det stor skillnad beteendemässigt mellan de bägge arterna eller är det bara en smaksak att den blå är vanligare i fångenskap? Kan man få tag på gröna påfåglar överhuvudtaget i Sverige?

(Detta är mer en tanke för framtiden, har varken kunskapen eller platsen som jag tänker skulle behövas för att husera ett gäng påfåglar som det är nu.)

Annons:
Cragan
7/23/17, 10:18 PM
#1

vad jag kan minnas så behöver man stor tomt för påfågel, kollade lite om dem för ett gäng år sedan, minns dock ej så mycket men hoppas någon här sitter på kunskapen du söker

hejkomochhjälpmig
7/24/17, 4:46 PM
#2

#1 Ja, jag har fått för mig att man i princip behöver en gård egentligen? Min farfar hade frigående påfåglar för länge sen på sin bongård, det jag kommer i håg var att de gärna sov högt upp i träden om de fick bestämma själv och vid några tillfällen sades ha försvarat hönsen från både rovfåglar och räv? Sen skriker väl tuppen en hel del i perioder (?) så det lär ju inte uppskattas om man har grannar alltför nära :O

Lejonhjarta
2/7/19, 5:30 AM
#3

Gammal tråd men tänkte i alla fall svara…

Vi har blåa och vita påfåglar. 13 st blåa och 2 st vita. 6 av dom blåa är ungar från sommaren -18 och skall säljas. Våra påfåglar går fritt på gården. Nattetid spenderar dom i en hög tall på gårdsplanen men på vintern har dom numera valt att sova inne i stallet. Man behöver rätt stor plats, skulle inte rekommendera att ha dom när man har nära grannar. Dels låter dom en hel del och så respekterar dom inte att hålla sig innanför vanliga staket, dom flyger bra.  Alla uppskattar inte att ha stora fåglar på biltaken tex.  Och biltak gillar dom att sitta å spegla sig i. Det finns gröna påfåglar i Sverige men dom är inte lika vanliga. Skall tydligen inte vara lika köldtåliga som tex blåa och vita, som är vanligast här. Dom skall även vara mer på och kan bli lite tuffa och kaxiga jämfört med "dom vanliga" men är oerhört vackra… www.sabelpoot.se har bra info på sin hemsida om påfåglar och dess skötsel. :-D

hejkomochhjälpmig
2/9/19, 12:56 PM
#4

#3 Tusen tack för ditt svar!

Upp till toppen
Annons: