Annons:
Etiketthöns
Läst 1312 ggr
mallimalli
2017-06-14 18:26

Stora hönor? Eget hönshus?

Hallå alla fjäderfänördar!

 Jag och min man vill Skaffa höns, men jag kan inte bestämma mig för vilken ras jag vill ha… 🤔 Bara att den ska vara stor. Jag vet inte varför men har alltid älskat stora raser, inom både katt, hund och häst.  Så jag vill gärna ha en stor hönsras, jag har läst att dom även är lite lugnare - fixar inte riktigt flaxiga fåglar.

Min man är den som äter ägg av oss, jag gör som mest pannkakor då och då, så ägg i massor behöver vi nog inte, och slakt har vi ordnat så dom får gärna ge en del kött. Annars är dom mest till sällskap och ha något kul att titta på! (Jag är inläst på all skötsel som krävs och min man är uppväxt med höns, jag menade inte att låta ignorant, men jag tror ni förstår vad jag menar 😉)

Har fastnat lite för Brahma, då dom har sina fluffiga ben och verkar sällskapliga, men jag tar gärna fler tips? Finns det stora lantraser, eller är dom mer normalstora?

Men så kommer även frågan om hönsbod. Jag bygger helst en egen för att hålla kostnaderna nere, men jag behöver en del tips och råd. 

Jag antar att det behöver vara i en storlek större om jag ska ha jättehöns, och jag har hört att man gärna skaffar flera när man väl börjat 😉

Har ni byggt eget? Vad kostade det? Köpte ni byggsats eller byggde från grunden? Har ni en inhägnad i anslutning till hönshuset? Jag vill jue gärna ha mina gående fritt ute på gården så då kanske inte inhägnad behövs? Eller är det ett krav? Det kanske underlättar med inhägnad om vi åker iväg?

Tack på förhand!

Annons:
Cragan
2017-06-15 18:12
#1

själv byggde jag om en del av boden till hönsen o hade olika storlekar blandat. haft brahmor stora o fina men dom växer långsamt o så är dom lite klumpiga av sig 🙂

[Shettisar]
2017-06-15 21:56
#2

Har 4 Brahmor och 1 Orpington. Haft/har en äldre husvagn (5 meter lång) just nu men ska inom kort sätta ihop en "lekstuga" byggsats och använda istället.Upplever inte att de behöver större mer än grova sittpinnar .Lite klumpiga kan de vara men tycker nog Orpington hönan är klumpigare 🙂 Sist nämnda är betydligt lugnare än Brahmorna vill jag säg.Eller har jag fått ett undantag *s*. Vi har byggt en stor höns gård i anslutning till "huset" men de går lösa för det mesta.Stänger om dom på kvällar och nätter och när vi kör hemifrån. Vill inte att några rovdjur ska kalasa på dom när vi inte är hemma eller under natten.

Upp till toppen
Annons: