Annons:
Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 1153 ggr
mossatossa
2017-03-18 11:58

Behöver lite hjälp på traven

Halli hallå, är helt ny på detta forum (blev medlem nyss igår bara lol) och jag är också helt ny för höns. Nu är det så att jag och familjen ska flytta snart, och min mor vill Skaffa höns och hästar.

Jag ska ju (förhoppningsvis) inte bo kvar med mamma och styvpappa så länge till men jag vill ändå lära mig om höns och deras skötsel, möjliga sjukdomar, beteende, osv. för det mesta för att jag vill att dom hönsen vi kanske skaffar får må så bra som möjligt men också för att jag själv är lite intresserad av att Skaffa höns någon gång i framtiden :)

Nu är det ju så att jag har ingen aning vart jag ens ska börja läsa? Liksom det viktigaste är nog hur vet jag att en källa har dålig slags information? Jag är ju helt ny för vet ju knappt ingenting om höns och vill gärna inte läsa fel slags information och sen tro det är sant.

Ska jag börja att läsa om alla slags raser eller om foder? Man kanske behöver läsa om raser först för att veta deras speciella behov? Hur ska man bygga sin inhägnad till dom? Vilket foder är bra och dåligt? Hur mycket tid och energi kräver hönor och tuppar från sin ägare? Är det ett måste att ha tupp?

Har så många frågor och vet inte vart jag ska börja helt enkelt.

I alla fall ska ut en stund nu men läser svar som jag kan få när jag kommer hem. Tacks så mycket i förhand

Annons:
Cragan
2017-03-18 15:40
#1

http://www.lantbutiken.se/butik/honsbocker-och-bocker-om-kycklingar-och-hons/5666-honsboken-hons-en-bok-om-att-skaffa-och-aga-hons.html

skulle jag nog rekommendera men den är ju inte helt gratis den boken.
får hoppas att fler här ser tråden o lämnar tips (lagat syrrans bil så hjärnan är mer i reperations läge än höns läge)

Grace2009
2017-03-18 20:43
#2

Boken #1 länkar finns på Värmlands bibliotek. Så om du bara vill läsa den till att börja med skulle jag tipsa om att kolla upp ditt bibliotek! Senare kan du ju köpa boken om du känner att du vill det.

Allva
2017-03-19 13:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så kul att ni ska skaffa höns 🙂
Det första jag tänker är att vad vill jag med hönsen….. Är det enbart för att ha några kluckande små fjäderfän, eller är det viktigt vad för ägg de ger, eller ska de vara bra för både äggen och köttet.
Är äggen och köttet viktiga så rekommenderar jag en  mellanstor storlek tex Hedemora.
Vill ni tänka mer på köttet så kanske ni vill ha en större ras som tex Orpington.
Det finns några riktigt stora raser, men där kan man jämföra hur mycket ägg de lägger per år, tex Orpington lägger ganska många fler än Brahm.
Sussex lägger fler ägg än Orpington men är en mellanstor ras och ruvar mer gärna än Orpington.
De flesta raser lägger vita till ljusbruna ägg, men det finns raser som som lägger mörka choklad bruna ägg och andra som lägger gröna och blå ägg.
Det är en djungel av raser att välja mellan.
Det finns några speciella raser med lite annorlunda fjäder dräkt om sådant är intressant.

Det finns dock ett stort OBS! med höns. När man skaffat sina första så är risken STOR! att man skaffar fler 😉 större grupp och fler raser.

På fb finns det olika hönsgrupper som gärna delar med sig av erfarenheter och svarar på frågor. Kan rekommendera  https://www.facebook.com/groups/435222896552304/

Lägger till en bild på en av våra Orpington tuppar.

mossatossa
2017-03-20 13:47
#4

Tack för de som har gett svar, ska kolla in om den boken finns i närmaste bibliotek och sen kolla om det finns nåt billigare på pricerunner 😉

#3 Vad fin och stilig han är! Vi tänkte ju mera att vi vill ha dom för ägg men också för att bara ha dom där och vara fina, också tama som sällskapsdjur men det kan man välla få med vilken ras som helst om man visar dom vänlighet, respekt och med lite tålamod

Allva
2017-03-22 19:38
#5

Oj bilden hamnade vist på sniskan 😃 sorry 😎
Vist kan man det 👍

Annalisa00
2017-05-24 12:39
#6

Boken "Höns" är bra. Och "Höns i trädgård". :)

Det finns flera olika sätt att hålla höns på - som med många andra djur finns det dom som ser hönan som ett hushållsdjur/lantbruksdjur/bruksdjur. Sen finns det dom som har sina höns som keldjur. Och såklart allt därimellan. Börja med att fundera på varför du vill ha höns - vad är ditt syfte? Och utgå därifrån. Det finns robusta tåliga raser och det finns klena, svaga raser. Det finns avel som bygger på att ha en stark besättning och avel som bygger på utseende, lynne, färg, form osv. Det finns höns som värper ofta, stora ägg, små ägg, bruna, blå, gröna, vita ägg. Det finns raser som är stora och snabbväxande och bra för kött, och små raser som passar bra för sällskap. Det finns raser som ruvar väldigt intensivt och det finns raser som knappt kan sköta sig egen reproduktion.

Börja med att välja en ras som passar just dig.

Man kan väl säga rent generellt att ingen höna behöver specialfoder av ngt slag - hönsfoder är från början framtaget för industrin och de produktionshöns som ska producera i högre takt än vad som är normalt och hälsosamt. Men numera har man utvecklat diverse olika foder för olika stadier - eftersom att det säljer så bra. ;) Men rakt av: en höna klarar sig på helsäd från det att den kläcks tills det att den dör - oavsett kön - sålänge den har en väl fungerande mor när den är liten.

En hönsgård är bra. Därför att ibland råder utegångsförbud för fjäderfä när vi har smittor i landet och då behöver hönsen vara instängda. En hönsgård bör ha ståhöjd enligt min mening för det är lättare att städa då. Minknät/putsnät är bra attanvända nederst då hönsnät går att komma igenom för en riktigt intensiv räv.  Ett nättak är ganska viktigt för att hålla rovfåglar borta men inte alltid så lätt att få till på ett bra sätt. Om man kan göra ett sluttande tak är det jättebra, det minskar risken att snö tynger ner nätet och förstör det på vintern. Hönshuset bör vara lätt att hålla rent, så lite glipor som möjligt och helt inte isolerat. Ett hönshus bör ha ungefär samma temperatur som utomhus så att kontrasten mellan ute och inne inte blir för stor, det motverkar både kondens och att djuren blir påverkade. Bra ventilation är viktigt men det ska inte vara dragit. Regler och mått hittar du på jordbruksverkets sida. :)

En tupp skapar viss trygghet för dina höns. Jag har personligen aldrig stött på en riktigt harmonisk hönsgrupp utan tupp, har även varit med om att höns haft ihjäl varandra kycklingar o såna konstiga saker när de saknar tupp i gruppen. Men det finns andra som tycker annat.

Vad gäller skötsel är höns extremt lättskötta. Om de får gå fritt på dagarna behöver du knappt städa hönsgården. På nätterna sitter dom på pinne och bajsar därifrån. Därför har många ett bord under där bajset hamnar som dom skrapar dagligen - eller vid behov. Då slipper man få ner bajset i ströet på golvet där hönsen sprätter och springer runt. I övrigt behöver höns ha ett sandbad, rent vatten och foder (helsäd rekommenderar jag), samt kalk - det köper man i form av snäckskal på granngården tex. Det som är mest krävande är att man blir låst för att man måste öppna och stänga morgon/kväll. Men det finns automatöppnare. ;) Nåja, lite vill man väl se sina höns ändå och det är fint att räkna in dom på kvällen. Man tittar på benen att dom är fina och städar nån gång i veckan så att allt är rent och fräscht. Sen är det vara att njuta och äta goda färska ägg. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: