Annons:
Etikettvaktlar
Läst 2390 ggr
AnnaFagerell
2017-01-01 08:33

Vaktelkläck

Undrar ni som har vaktlar och kläcker. . . Vilka resultat får ni i kläck? Kläcker jag egna ägg är det väldigt hög andel kläck. Ungefär 30 av 35 befruktade kommer ur äggen. Köpte ägg som skickats. 22/24 befruktad dag 7. Vid kläck dör alla. En levande pigg och flera hackat hål men sedan döda. Tittar man på dem är gulesäcken inte helt indragen. Tips och idéer?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
wille_wille
2017-01-01 16:16
#1

Jag har haft liknande problem men vet ej vad det beror på. Har kläckt egna där nästan alla ägg har kläckts ena gången och andra gången har det blivit typ som för dig med de äggen du köpte. Har dock ej kollat om gulesäcken har varit indragen då.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

AnnaFagerell
2017-01-01 19:42
#2

Det blev några fler levande till slut men många dog och några dog tidigare. Har aldrig haft det så och funderar på om det kan vara för att äggen är skickade med posten eller om det helt enkelt är generna

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Cragan
2017-01-05 02:34
#3

skulle nog gissa på transportskador men kan ju även vara gener så hade nog själv försöka hålla honorna från den gruppen separat o kollat kläckbarheten på deras ägg för att försöka utesluta genfel

Vialla
2017-01-19 10:04
#4

Jag förstår att du kan det mesta när det gäller vaktlar/höns

 som

skall kläcka

Vialla
2017-01-19 10:11
#5

Förstår att du kan det mest ang. kläckning av vaktlar/höns,

men ett tips, gå in på nätet o sök under: Hur kläcker man ägg?

PoultryZoo.com. Dom kan ge många bra tips.

Har själv kläckt fram 18 vaktlar nyligen, o jag ger dom

förutom pellets äggulor av sin egen sort (och det uppskattas)

AnnaFagerell
2017-01-23 14:13
#6

#5 tack men det var just enbart det kläcket som gick sådär. Igår kom 11/11 dvärg kochin ur äggen 😊

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: