Annons:
Etikettbeteende
Läst 4764 ggr
Mischa
2016-12-19 10:20

Introducera vuxna höns

Håller på att försöka sammansätta ett antal vuxna höns med tidigare flock bestående av en höna och tre tuppar (varav två tuppar skall tas bort).

Jag har god vana och kunskap om djur i allmänhet men höns är jag grön på även om jag försökt att göra min hemläxa.

Har läst överallt att det inte är några problem att sätta in nya individer för "höns är så sociala bla bla" och newbie som man är utgick jag från att höns är dumdristigt toleranta så jag stoppade bara in de nya hönor på kvällen när de andra hade slagit sig till ro på sina pinnar vilket ledde till att tupparna startade en mob mot inkräktarna och gav sig även på "sin" höna i jakten.

Har tagit ut två tuppar ur hönshuset vilket gjorde att det lugnade ner sig och de satt allihopa på samma pinne när jag tittade till dem, men fortfarande är kvarvarande tuppen väldigt vaktig runt färskmaten vad jag kunde se idag.

Bör jag spärra av hönshuset (liten lekstuga) tills situationen lugnat sig helt eller ska jag bara ha is i magen?

Pga fågelinfluensan så har jag dem instängda (vilket såklart inte gör situationen bättre) annars hade det kanske varit en bättre idé att sammanföra dem utomhus.

Men jag antar att gnabb sinsemellan är något man får acceptera till en början också.

≧◔◡◔≦

Annons:
Cragan
2016-12-19 13:12
#1

enda gången jag tillfört vuxna djur så var det lite gnabb och tog ett tag innan dom började gå som grupp tror det tog ett par 3-4 månader fast mina var ute då också om dagar.

2-3 dagar innan dom accepterade varandra nog för att sova brevid varandra

AnnaFagerell
2017-01-05 16:39
#2

Jag sätter aldrig ihop höns på en liten yta, det går aldrig bra. Det brukar ta några dagar när jag satt ihop men det är viktigt de har gott om plats.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Shettisar]
2017-01-09 14:36
#3

Fungerar det att sätta ihop nya med nuvarande flock i hönsgården? Om man inte har så stort hönshus syftar jag på.

Gronstedt
2017-01-09 17:17
#4

#3: Det måste finnas plats för de attackerade fåglarna att springa undan så att den "segrande" fågeln kan känna att den verkligen har jagat bort dem, annars blir det lätt att de bara jagar runt runt. Mat, vatten och sittpinnar bör finnas på flera ställen, så att de inte måste träffas och trängas på nära håll. Det kan underlätta om det finns saker de attackerade fåglarna kan springa bakom. Alltså inte att de kryper in och gömmer sig, men att de är på andra sidan om en vägg, en stor sten  eller liknande.

Upp till toppen
Annons: