Annons:
Etikettohyra-sjukdomar-beteende
Läst 1568 ggr
[Blåkatt]
7/23/16, 4:29 PM

Sjuk fågel, behöver snabba svar!

Hej. Varit fågelvakt i några dagar nu till en kanariefågel och den mår inte bra. Ringt veterinär som inte kunde ge mig något råd utan sa bara att om den börjar andas tungt bör jag komma in med den.

 Ägarna till fågeln bryr sig inte tillräckligt utan resonerar att dör den så dör den. Vad kan jag gör för fågeln här hemma? Den verkar förkyld, svårt att andas ibland, sitter och sover stora delar av dagen, dålig balans, tufsiga fjädrar, piper i andningen och krasslig. Den verkar äta än sålänge. Är tacksam för snabba svar då ägarna kommer hem imorgon och då kan jag inte längre göra så mycket för fågeln.

Annons:
Liena
7/23/16, 4:39 PM
#1

Värme! En lampa, som ger värme över buren. Ingen halowen alltså … Kraftfoder… Hirsfrö, gärna groddat… Undvik drag. Vatten… Ljumt

[Blåkatt]
7/23/16, 6:00 PM
#2

#1 Tack! Men det är redan väldigt varmt här, ska jag ändå ha en lampa?

Cragan
7/23/16, 6:41 PM
#3

vet inte hur den kan behandlas men med tanke på symptom och om det hade varit en höna här så hade den avlivats direkt och skickats till sva för prov, men här handlar det om mer än ett djur och smittsamma sjukdomar kan utplåna hela höns besättningar.

hoppas dock det inte är något allvarligt

[Blåkatt]
7/23/16, 6:52 PM
#4

#3 Det kan jag tänka mig, blir ju en helt annan situation då! Här är det däremot bara en så just det behöver man ju inte oroa sig över. Tänker lunginflammation, hjälper mig ju dock inte så mycket då jag inte är van fåglar alls och inte vet hur jag ska tackla det.

Liena
7/23/16, 9:29 PM
#5

Fråga på sidan, som heter "Undulater" i stället….. Jag tror de vet där…

Tant Grön
8/9/16, 6:25 PM
#6

Jag tänker också lunginflammation. Förr när jag hade undulater fick min ena det. Jag bara ringde veterinären så skrev han ut penicillin. Behövde inte åka dit med fågeln, utan bara hämta det på apoteket.

Annons:
Upp till toppen
Annons: