Annons:
Etikettstall-burar-och-hägn
Läst 2184 ggr
ManU77
5/11/16, 9:35 PM

Hönshus design

Hej på er!

Jag kommer få en byggnad transporterad till min gård som ska tjäna som hönshus. Byggnaden är ca 4,5 x 7,15 m, oisolerad och oinredd. Jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig komma fram till en design som funkar bra praktiskt.

Jag vill ha hönshuset inrett med plats för fyra olika hönsraser (ca 10 st höns + 1 tupp av varje sort), som ska hållas skilda åt för att inte riskera korsningar. De ska kunna gå ut i separata hönsgårdar, t ex två på varje långsida. Ett förrum behövs där jag kan förvara foder, utrustning av olika slag, tvätta ägg… lite sånt. Ska dessutom rymma en kaninbur för en kanin i hönshuset, och ett ställe för de nykläckta kycklingarna. Jag kommer dra dit el och rinnande frostfritt vatten.

Annons:
Allva
5/24/16, 12:19 AM
#1

En stor ras typ Orpington behöver ca 1 kvadrat per 2 djur. 
En liten ras typ dv silkes behöver ca 1 kvadrat per 3-4 djur.
En mellan ras typ Sussex behöver ca 1 kvadrat per 2-3 djur.

Du kommer ha ca 32 kvadrat, delat på 4 boxar, blir 8 kvadrat per box. Sen kan du ju fördela boxkvadraterna lite olika.

Tex, två boxa med 6 kvadrat vardera. Då har du lätt platts med två olika stora raste på 12 kvadrat.

Två boxar med 3 kvadrat vardera. Då har du lätt platts för 2 olika raser av mindre sort.

Då får du massa platts kvar för fodertunnor och dylikt, kanske du vill ha en liten barnkammare till kommande kycklingar.

Lycka till.

Upp till toppen
Annons: