Annons:
Etikettövrigt-fjäderfä
Läst 881 ggr
Allva
2016-03-18 21:25

Kalkon dags

Hon hörde av sig i dag .. min kalkon uppfödare 🙂

-- Nu har jag samlat dina ägg och tänkte skicka dem på måndag, är du redo?
Om jag är redo …. öööö, hmmmm, oooo, iiiiiii, redan 😮
-- Jadå, klart jag är redo …. (shiit, vi har ingen bar mark än och minusgrader) vi har stort badrum, det ordnar sig 😃 (har fult i hönshuset just nu)

Har ni kläckt kalkoner i kläckmaskin förut? hur har det gått?
Jag har kläckt vanliga hönskycklingar med bra resultat, men bör jag tänka på något annat när det gäller kalkoner?

Annons:
Cragan
2016-03-18 23:33
#1

oj bra fråga vet inte ens hur länge kalkon ska va i kläckarn 🤪
men grattis till äggen och hoppas det blir full pott 🙂

VildaVittra
2016-03-19 00:13
#2

När jag jobbade på gård i Polen så hade grannen kalkonkycklingar. De var bedårande fulsöta. 😍 Tyvärr sa ägaren att de var mycket känsligare än hönskycklingar och dog lättare, så man fick kläcka många fler än vad man skulle ha. Vet inte varför det var så, om det är aveln eller exempelvis kosten som gör det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Allva
2016-03-20 20:35
#3

Tack 🙂 jag hoppas också på full pott, och att det blir minst en höna mer än tuppar. 
Jag har läst och läst och kalkonägg behöver ca 28 dagar för att kläckas. Vore ju toppen om en av våra Orpington hönor vill börja ruva när k-äggen kommer 👍

Tydligen är de vita kalkonerna känsligare än de bruna. De bruna kan man ha ihop med hönsen medans de vita inte klarar av dammet som blir hos hönsen.

Upp till toppen
Annons: