Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1778 ggr
Sannwa
2016-03-17 08:51

Brahma eller Dvärgkochin? Och andra små frågor.

Hej. Jag är 18 år och väääldigt ny på höns. Min pappa har haft höns en gång i tiden men då var jag inte född. Pappa hade alla möjliga raser när han hade höns, de köpte nog de raser som såg intressanta ut, men jag vill bara hålla mig till en ras.

Jag har läst att Brahma är sällan aggressiva av sig och tupparnas golade (stavning?) är lite mörkare än andra raser, vilket jag och min bror tycker låter bra ;)

Dvärgkochin har jag dock läst att vissa tuppar kan bli aggressiva (min pappa hade två kochin tuppar och de var ej aggressiva) men att dvärgkochin är bra för nybörjare.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken ras jag vill ha. Jag vill ha en social liten flock på 4 hönor och en tupp. Men hur stora är deras ägg? Har läst att Brahma hönsen inte lägger så stora ägg trots sin storlek och pappa säger att dvärghöns lägger små ägg. Eftersom vi hade tänkt att äta äggen till frukost vill vi inte ha för små ägg heller.

En sista fråga: är dvärgkochin och dvärghöns samma ras?

Tacksam för svar :)

(visste inte vilken tråd jag skulle lägga inlägget i så la det i Tips & Råd)

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

Annons:
Cragan
2016-03-17 09:35
#1

brahma ägg är normal stora ca 55gr ser dock ganska taniga ut i jämförelse mot hönsen, trevliga lugna fåglar hade sådana tyvärr tog en grannes hund död på mina 😐

generellt sett så kan man säga ju större desto lugnare när det gäller höns.
dvärghöns i det räknar iaf jag in alla små raser så dvärgkochin räknas dit men det är ej enda rasen.

Sannwa
2016-03-17 10:16
#2

Okej :) vill gärna ha lugna höns 😉Har övervägt mot brahma höns innan men eftersom de är så stora har jag tvekat. Är det något man behöver tänka på om jag skaffar brahma höns och deras storlek? Såklart behöver de ju mer plats och en större lucka. Är de duktiga mammor om jag skulle vilja få kycklingar? Och finns det många uppfödare av brahma höns i södra Sverige?

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

Cragan
2016-03-17 14:07
#3

brahmor är ganska klumpiga av sig så är en risk att eventuella ägg som ruvas blir platta, men vad jag hört så är dom bra mödrar om dom lyckas få kycklingar.
vet inte riktigt hur det är med uppfödare söder över men håller inte så stor koll överhuvetaget på vart uppfödare befinner sig då jag själv bara köper in avelsägg när jag vill byta ras eller ha in nytt blod

Sannwa
2016-03-17 14:26
#4

Vill inte ha så många kycklingar nu i början så kanske bra att de är lite klumpiga 😛

Hut 2 3 4    ^w^Hjärta

Upp till toppen
Annons: