Annons:
Etikettvaktlar
Läst 1185 ggr
spelli
11/3/15, 3:24 PM

Antal kinesiska dvärgvaktlar

Jag har läst olika gällande kineser, att de antingen bör gå i par eller att en tupp = 4 hönor eller uppåt. 

Vad säger ni med erfarenhet av kinesiska vaktlar?

Annons:
Cragan
11/4/15, 12:02 AM
#1

har inte haft kineser men är dom som japanska så skulle jag inte vilja ha en hona och en tupp bara   skulle ha minst 3 honor till en tupp för kan säga den perioden jag var nere på 2 honor per tupp så gick det lite för hårt åt dem

spelli
11/4/15, 3:49 AM
#2

Jo, så har jag också förstått det angående japaner. Det är just kinesiska vaktlar som jag inte fått det helt klart för mig vad som är bäst även om det känns logiskt att hålla dem i liknande grupperingar som japaner.

Men jag hoppas på svar av någon med egna erfarenheter. 🙂

Cragan
11/4/15, 4:34 AM
#3

jo får hoppas på att du får svar av någon med kinesiska vaktlar 🙂  alltid trevligt att lära sig mer

Maleficum
11/6/15, 10:57 PM
#4

Jag har haft enbart ett par av kineser (en hona och en hane) men vet att på min gymnasieskola hade de flera honor och flera hanar tillsammans (dock ganska stor yta då med mycket gömslen). Av dem kineser jag haft tycker jag aldrig de varit speciellt aggressiva mot varandra. Har till och med haft enbart hanar tillsammans (dock kullsyskon) utan större problem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

spelli
11/7/15, 2:23 AM
#5

#4 Okej! Det låter ju väldigt bra. Jag lär inte våga ha flera hanar tillsammans eftersom att jag kommer ha de inomhus och därför inte så jättestort, men bra att veta. 

Känns fortfarande lite oklart vad som är bäst, ha dem i par eller i större grupper men de verkar ju inte ha något emot varken eller så det spelar kanske inte så jättestor roll. 

Vad jag hade tänkt mig är en liten flock på en tupp och så 2-3 honor. 🙂

Maleficum
11/7/15, 5:23 PM
#6

Tror säkerligen det skulle funka med enbart ett par eller en tupp med några honor. Har som sagt enbart haft dem i par men känns ju konstigt om det inte skulle att ha fler höns på en tupp.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
kigon
11/16/15, 8:30 PM
#7

Vad jag har läst av ägare till kinesiska vaktlar ska de trivas bäst i pargrupper (hona + hane), inte hane + 2-4 honor.

Vi hade i par och det gick hur bra som helst, uppfödaren menade också på att fler honor skulle bara göra de andra "utstötta" eftersom hanen väljer en hona. (har dock inte faktacheckat det, många sidor verkar dock säga samma)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Irrevirr
11/29/15, 6:34 AM
#8

Min fågelmentor, som hållit på med fåglar i över 50 år, menar definitivt på att de helst ska hållas parvis. Givetvis går det att ha fler om man har stort utrymme. Jag har testat båda delarna, då jag fött upp lite kineser tidigare, både naturruvade och maskinkläckta. Då har några gått i grupp en tid. Allra bäst har ett sympatipar mått. Då fick jag också naturruvade kycklingar. De tycks bli mer stressade då de är fler och tuppen har ändå bara valt ut en höna.

Upp till toppen
Annons: