Annons:
Etikettohyra-sjukdomar-beteende
Läst 23500 ggr
-Cissi-
10/29/15, 10:54 AM

Jäkla kryp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

För nån månad sen upptäckte jag att jag hade ohyra på mina höns. Köpte kiselgur och behandlade med. Kollade lite snabbt på nån individ efteråt och hittade inget.  Slaktade en tupp för ca en och en halv vecka sen och passade på att kolla lite noggrannare och visst hade dom fortfarande kvar krypen, kollade sen på några hönor och dom hade enstaka kryp. Sen kollade jag på min araucana och hon var helt infesterad det bara kryllade på henne. Och vid magen/gumpen hade hon fjädrar fulla med ägg närmast skinnet. Valde att ta bort henne då hon var allmänt påvärkad. 

Jag sanerade hönshuset och pudrade hönsen igen med kiselgur. Och tänkte att nu jäklar ska dom väll vara borta men icke, igår såg jag lössen igen på den ena kvarvarande tuppen och nån höna. Blir galen.. Har trott att det har varigt fjäderpens löss. Men har ingen aning längre.. tycker dom fortfarande har fina fjäderpennor.. tog två bilder på araucana..

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
-Cissi-
10/29/15, 10:59 AM
#1

Såg förrestenn några svarta runda kryp med..

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

-Cissi-
10/29/15, 11:00 AM
#2

Såg förrestenn några svarta runda kryp med..

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Cragan
10/29/15, 12:38 PM
#3

får hoppas att någon som är bra på kryp kan ge tips om vad det är och hur du blir av med dem.
är själv dålig på krypen då jag än så länge förskonats från dem o inte behövt sätta mig in i dem

-Cissi-
10/29/15, 1:32 PM
#4

Tack hoppas nån svarar som kan.. är så jäklat tråkigt bara.. mina första höns och så har man väntat på att dom ska börja värpa. Vilket dom gjort nu ❤️skulle vara välldigt tråkigt om jag skulle behöva ta bort alla

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Cragan
10/29/15, 7:48 PM
#5

Hej (tog bort mitt namn)

Det hennes höns har drabbats av är löss, en extremt vanlig ohyra bland hobbyflockar. Klasarna av det vita är ägg/lusbon.

Normalt så tillbringar fjäderfän en stor del av sin vakna tid till att sköta om sin fjäderdräkt och förebygga ohyran själva med hjälp av putsning och jordbad. Blir de dock nedsatta av något (t.ex. sjuka i något annat, har någon brist på någon mineral/vitamin) så kan, om det finns löss i flocken passa på att få ett övertag och "explodera" i mängder på individen. Det i sin tur kan sänka individen ytterligare.

Vid kraftiga angrepp bör man alltså behandla av djurskyddsskäl.
Tyvärr finns det inga idag godkända riktigt effektiva medel mot löss på höns.

Kiselgur fungerar på sättet att det torkar ut ohyran, då rek. det att använda ren kiselgur (SMITE t.ex. http://www.lantbutiken.se/butik/desinfektionsmedel-for-att-rengora-varpreden-och-honshus/5861-smite-organic-pulver-mot-kvalster-och-loss.html , mycket effektivare än den kiselgur som säljs till hästar).

Då kiselguren endast tar död på löss som är kläckta är det viktigt att behandla i flera omgångar och alltså se till att ta död på de nya små lössen som kläcks, innan de själva blir könsmogna och lägger nya ägg.

Såpabad tar också kål på löss och är giftfritt, dock får man tänka på att man samtidigt som man tvättar bort lössen även tvättar bort den naturliga infettningen på fjädrarna och att hönan kan bli nedsatt/känsligare för infektioner. Särskilt denna årstid skulle jag inte rekommendera och bada höns.

Sen finns det ju giftpreparat med, t.ex. frontline är väldigt effektivt, och krävs bara en enda behandling så är de väck. Dock finns det ingen forskning kring ämnet på höns (hur länge det finns kvar i djuret/hur mkt ämnen som ev. kan utsöndras ut med äggen), på grund utav denna avsaknad av forskning så blir det per automatik livstids karens på ägg och kött.

Mer om löss går att läsa inne på SVA:
http://www.sva.se/djurhalsa/fjaderfa/parasitsjukdomar-hos-fjaderfa/loss

Hon skriver även att hon hittat små runda kryp. Detta skulle eventuellt kunna vara röda hönskvalster. Dessa kan tyvärr vara betydligt knepigare att bli av med, till skillnad mot lössen som lever hela sitt liv på djuren och dör rätt snabbt om de hamnar utanför värddjuret så lever de röda hönskvalstren i djurens omgivning, i reden, skrymslen, sittpinnar m.m. De kommer sedan fram på kvällar/nätter och suger blod. Blir de tillräckligt många så kan de orsaka blodbrist hos hönsen och i allra värsta fall död (suger ihjäl hönorna).

Kvalstren kan leva under mycket lång tid utan mat, minst 9 månader och de tål många minusgrader med. Dock så kläcks inte deras ägg om inte tempen är minst 18 grader (tror jag det var… Eller om det var 16, någonstans där), så under de kallare årstiderna utgör de alltså ett mindre problem medan under sensomrarna t.ex. när det är varmt kan de föröka sig i rasande fart.

Smite, ångtvätt, svavelrök, kvalsterfällor är några exempel på metoder att bekämpa dem med. Förutom hönsen själva så kan t.ex. vilda fåglar kan bära med sig och smitta ned hönshus med dessa kryp.

Organiskt pulver Smite mot ohyra 350 gram

Smite organic pulver mot kvalster och löss. Smite organic pulver som kan användas i värpreden, på foderutrustning eller direkt på fjäderfän.

lantbutiken.se

Cragan
10/29/15, 7:50 PM
#6

frågade en i en höns grupp på fb 🙂 som var snäll o gav svar minns jag rätt har den jag fråga praktiserat iaf på sva men kan minnas fel har hänt tidigare 🤪

Annons:
-Cissi-
10/30/15, 10:29 AM
#7

Tack så mycket! Det är 100% kiselgur jag använde. Får försöka behandla i några omgångar då..  Du vet inte med hur stort intervall?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Cragan
10/30/15, 11:45 AM
#8

nep vet tyvärr inte det men borde gå o hitta intervaller om man googlar löss (för o ta dom jäklar när dom kläcks)

Upp till toppen
Annons: