Annons:
Etikettohyra-sjukdomar-beteende
Läst 947 ggr
oddahviing
7/5/15, 11:51 AM

hypotermi

Igår räddade jag och min partner 9 väldigt unga rapphöns. Mamman hade kommit till oss för att antagligen mata sig själv, men det hade ösregnat och hennes ungar var helt genomblöta och döende medan råttor och kråkor försökte ta ungarna. Det fanns fler, men kunde bara hitta 9 av dem. De såg ut att vara nära döden, men vi värmde upp dem och de började kvittra och springa runt i lådan och såg ut att ha återhämtat sig helt… några av dem var fortfarande lite låga, men alla sprang runt. Vi ställde ut lådan, men mamman kom aldrig nära igen. Vi behövde vaka på avstånd så inte kråkorna tog för sig. Iallafall, efter någon halvtimme var ungarna döende igen, de såg inte pigga ut alls och en av dem dog. Vi tog in dem igen och värmde upp dem men det funkade inte. Ringde några räddningsställen om råd, så vi tvångsmatade ungarna med 'mealworms' (är i skottland) och gav droppar av vatten från pippett och fortsatte hålla dem varma. Men det gick bara nerförs. Ringde till djurräddningen (de är helt värdelösa) som skulle hämta upp dem, men de kom aldrig och vi väntade till 12 på natten. De var döda i en klunga när vi vaknade imorse. Jag bara undrar om någon har någon aning om varför detta hände? Behöver mamman mata dem med något speciellt för att de ska överleva? Var hypotermin för långt gången eller vad hände? Jag förstår inte varför de blev dåliga så snabbt igen efter att vi fått liv i dem. Inget hjälpte. Och detta hände ca klockan 11 igår förmiddag, vi tog ut dem igen runt kl. 15, och vi tvångsmatade dem runt 18 och 20, men vi gav upp eftersom vid 20 så spottade de flesta bara ut 'masken' och de var inte pigga. Jätte tacksam för er teorier.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
VildaVittra
7/5/15, 12:00 PM
#1

De behöver en värmekälla som en värmelampa eller sin mammas fjäderdräkt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

oddahviing
7/5/15, 12:15 PM
#2

de låg i en låda och vi hade ett element som blåste varm luft på dem. Det funkade ju första gången, men sen blev de inte pigga trots värmen.

'-Headlights on the highway-'

Upp till toppen
Annons: