Annons:
Etikettankor-och-gäss
Läst 2165 ggr
berlusque10
2015-05-17 12:54

Hur lång tid för fågelungen att ta sig ur skalet?

Har ett doppinge ägg, men den har legat i 11 timmar och inte kommit ut än. Har hjälpt den att få upp 5 mm stort hål. men inget händer. är det bara att vänta eller kan man öppna mera? känns som att det inte borde ta sån här lång tid,

Annons:
wille_wille
2015-05-17 13:48
#1

Om den har legat så länge hade jag hjälpt till lite. Men dopning är väl en vildfågel..?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

berlusque10
2015-05-17 17:06
#2

#1 ja, det är det. hittade dem  på marken vid sidan av stigen när jag var ute och gick med min hund. inget  bo, ingen mamma (två ägg). och det var på var på väg att åska o regna så jag tog med dem hem.
men jag hjälpte "bäbisen" ut ur ägget, hon lever och värkar må hyfsat. men hennes gula är inte indragen. vad ska man göra?

berlusque10
2015-05-17 17:07
#3

btw. halva henne är fortf i ägget. fast med navelsträngen.

wille_wille
2015-05-17 20:07
#4

Då låter det som att kycklingen inte är helt klar isåfall. Låt henne vara så länge.

Har du henne i en äggkläck, under värmelampa eller liknande?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

berlusque10
2015-05-17 20:50
#5

#4 har henne under en vanlig hus lampa. men den utstrålar värme så… värmelampa?
mycket möjligt att hon inte var klar i så fall. men den kanske har gått in imorgon då. hon värkar frisk o pigg. tack för svar :)

wille_wille
2015-05-17 20:59
#6

Jo den utstrålar väl värme, men tänk på att hade fågelungen haft en mamma hade hon legat under henne och då hade det varit ca 38°C (för hönor iaf, tror det blir typ samma för vildfåglar).

Vanlig huslampa tror jag inte avger så pass mycket värme.

Jag tycker du ska ringa och höra med någon viltvårdare hur de tycker att du ska göra.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
Helin_
2015-05-28 14:33
#7

Om jag inte minns fel nu så är de förbjudet att plocka ägg ur naturen o föda upp vilda fåglar i Sverige. Ring en viltvårdare eller djurambulansen.

[Hönan]
2015-06-18 13:59
#8

Öppna ALDRIG ett ägg under kläckning. Normal tid för kläck är 1-2 dygn. Kycklingen tar sig först till luftblåsan, sen slår den hål på skalet. Sen vilar den i omgångar och som sagt, 1 dygn från hålslag är helt normalt. Om du öppnar ägget eller hjälper den så riskerar du att döda den helt i onödan. Kycklingen vilar imellanåt och den tar sig inte ur ägget förrän den är helt klar. Det går blodkärl utanför kycklingen och om du skadar dessa förblöder den så cirkulationen måste upphöra innan kycklingen tar sig ut. Dessutom måste den dra in gulesäcken som är kycklingens näring under tiden den är i ägget. Om den inte gjort det dör den med stor sannolikhet när den kommer ut.

Upp till toppen
Annons: