Annons:
Etikettstall-burar-och-hägn
Läst 2335 ggr
mabrigawilly
2015-02-01 20:11

Höns inomhus

1. Är det LAGLIGT att hålla höns enbart inomhus? 2.(om det är lagligt)- är det schysst mot hönorna att dem inte får gå ut? Självklart skulle nog hönorna välja att få gå ut,men det skulle ju en innekatt säkert också göra.

Annons:
VildaVittra
2015-02-01 20:13
#1

1. Ja

2. Nej, innehöns visar tecken på stress, precis som innekatten gör.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2015-02-01 20:13
#2

Jag anser att alla höns ska ha möjlighet att få gå ut. 
Man kan inte jämföra katt med höns två helt skilda.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vaargen
2015-02-01 20:14
#3

Jag vet ej om det är lagligt att hålla hönor enbart inomhus går säkert lätt att googla upp, jag tycker personligen att alla djur förtjänar utevistelse på något sätt.

Vaargen
2015-02-01 20:15
#4

#2 Även om det är två helt skilda, varför är det mer rätt att hålla katten inne än hönorna tillexempel?

VildaVittra
2015-02-01 20:16
#5

#4 Jag tycker inte att det är rätt att hålla någon djurart permanent inomhus.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2015-02-01 20:17
#6

#4 Man kan tillfredsställa en katts behov på helt annat sätt än hönsens. 
Som sagt, man kan inte jämföra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Vaargen
2015-02-01 20:25
#7

#5 Jag vet redan att du tycker så jag frågade frida.

#6 fast hönsens behov kan man ju också "tillfredsställa" inomhus men samma sak som med katter jag tycker ingen av dessa djur kan man tillfredsställa 100 procent om dem aldrig får utevistelse, djur som djur.

Fridaaaa
2015-02-01 20:27
#8

#7 Jag föredrar utekatter, har det själv men alla bor inte lämpligt så att dem kan ha det. Och jag anser att det är enklare att tillgodose för katt än för höns.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mabrigawilly
2015-02-01 20:42
#9

Menade inte riktigt att jämföra katt och höns. Tog katten som ett exempel att det finns "ute-djur" som anpassar sig som "inne-djur". #1 Håller inte med om att innekatter visar tecken på stress.det är mycket mer jobb med en innekatt,men med rätt "skötsel" tycker jag att innekatter har ett bättre liv än utekatter,detta är bara min åsikt:) När man säger "innekatt" så tolkar folk detta olika. Min tolkning: katt som inte får vistas ute ensam/lös. En följdfråga: VARFÖR "ska" höns vara ute? Vad finns där som inte går att fixa inomhus? Tack för alla svar!

VildaVittra
2015-02-02 02:17
#10

#9 "Håller inte med om att innekatter visar tecken på stress."

Forskningen visar dock på att så är fallet. Så det är inte fråga om åsikter, utan fakta. 

"VARFÖR "ska" höns vara ute? Vad finns där som inte går att fixa inomhus?"

Naturlig mat, möjligheten att utföra sina naturliga beteenden i jakt på den naturliga maten, en mer hygienisk miljö pga av ett större spridningsområde av deras gödsel. Höns är grisiga djur, de skiter där de står oavsett om rumpan är vänd mot sandbadet eller inte. Ute har de flera badplatser att sköta fjädrarna i.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mabrigawilly
2015-02-02 10:07
#11

#10 Står fortfarande fast vid att innekatter kan ha ett underbart liv, utan stress, vare sig det är fakta eller ej. Bara så att alla vet så planerar jag nu inte att Skaffa höns och hålla inomhus. #10 Allt detta går att lösa inomhus. Vaktlar är en höns-fågel eller? Dessa hålls ofta inomhus, vad är skillnaden?-nu vet jag att det inte är samma fågel,men som sagt, vad är skillnaden? Tack för svar!

VildaVittra
2015-02-02 12:15
#12

#11 Hur ska du få till daggmask i marken inomhus? 

Jag hade mina vaktlar utomhus året om, känner faktiskt ingen som haft de inomhus permanent.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mabrigawilly
2015-02-02 12:28
#13

#12 Nu ska jag inte Skaffa höns inomhus som sagt. Det går att lösa med en daggmaskodling inomhus.

Annons:
VildaVittra
2015-02-02 12:54
#14

#13 En daggmaskodling är slut och utspridd på 5 minuter, sen då? Ska man odla träd därinne och ha en uppsjö av insekter? Hur stort ska detta bygge vara för att kunna hålla höns där på ett sätt där de kan få utlopp för sina naturliga beteenden?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mabrigawilly
2015-02-02 15:31
#15

Det behöver inte vara större än när man har dem ute. Träd lär nog inte behövas. Insekter kan man odla,sedan gräva ner en lagom mängd och låta hönsen få leta.

wille_wille
2015-02-02 16:58
#16

Om du ska hålla höns inomhus så lär du inte bo i det huset. Det dammar väldigt mycket och jag läste någon stans förut att damm från höns var det farligaste av de djuren som man höll industriellt.

Sen blir det lukt väldigt fort, och hönsen kan låta en hel del.

Och som övriga har sagt så blir det svårt att ordna en naturlig miljö för hönsen.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

mabrigawilly
2015-02-02 22:19
#17

#16 jag ska inte hålla höns inomhus:) Dammet verkar inte så trevligt att andas in..

VildaVittra
2015-02-02 22:21
#18

#25 Mina går en vända på 20000 kvm varje dag, det blir ingen liten stuga.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mabrigawilly
2015-02-02 23:41
#19

#18 Nu förstår jag inte riktigt..

VildaVittra
2015-02-03 00:06
#20

#19 "Det behöver inte vara större än när man har dem ute."

Alltså ett 25000 kvm stort hönshus.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
mabrigawilly
2015-02-03 00:42
#21

#20 Underbart för dina höns! :) Tror inte att hönsen behöver så stor yta,fast dom nog gärna vill ha och mår bra utav det.

Upp till toppen
Annons: