Annons:
Etikettstall-burar-och-hägn
Läst 8803 ggr
[fabienne]
12/26/14, 8:46 PM

Värme hönshus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra höns har fått flytta in i ett större hus vi gjort i ordning till vintern. Det är en gammal "skogskoja" vi gjort om och måtten invändigt är kanske 1,5 x 2,5 meter. Vi har fem höns där med en värmelampa. 

Problemet är att vi inte får till miljön där inne. Det är ju vad jag förstår supernoga att hönshuset är dragfritt men det ska samtidigt vara bra ventilation. Hur fixar man detta? Huset är tätt överallt förutom vid dörren som är ganska dragig och sedan har huset en skorsten. Tidigare hade vi täppt igen skorstenen och hade bara draget från dörren som ventilation men det blev fuktigt efter väggarna. Sedan fick vi tips om att öppna skorstenen och fukten blev bättre men det känns som det drar väldigt mycket.

Den senaste veckan har dessutom graderna krupit ner till nära minus 25 och det har varit så lågt som -10 i hönshuset vilket inte känns så kul så nu har vi täppt igen skorstenen igen för att värmen ska stanna bättre. Hur löser vi detta? Vi kan inget om sådant här men funderar på att köpa "karmtätlist" och täta den dragiga dörren med, och sedan öppna upp skorstenen. Tror ni det kan bli bra? Har ni andra idéer på hur vi kan lösa detta?

Annons:
wille_wille
12/26/14, 9:00 PM
#1

Det ser ut som att du har hedemorahöns, stämmet det? Isåfall så behöver du absolut inte oroa dig för temperaturen, de ska klara ner till -30°C har jag för mig :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[fabienne]
12/27/14, 5:51 AM
#2

Ja det är Hedemora men jag vill ändå ha bra klimat i hönshuset. Dels för att jag tror att de skulle tycka bättre om att ha i alla fall plusgrader även om de säkerligen överlever många minusgrader, dels för att äggen fryser sönder som det är nu och dels för att jag gärna vill kunna sitta där ute en stund varje dag och kuckilura och vara lite med dem utan att frysa. 🙂 De har börjat nysa också och jag gissar att det beror på att klimatet inte är optimalt med fukten och draget.

Cragan
12/27/14, 9:34 AM
#3

funkar det med dom 2 ventiler i dörren öppna o det skorstens liknande objektet pluggat?

[Forest]
12/27/14, 9:43 AM
#4

Det funkar inte att ha in något element typ oljeelement med värmeskydd eller frostvakt med skydd?  För  bra ventilation kanske det funkar bra att stänga den nedre ventilationen och ha skorstenen lite täckt på så sätt slipper man drag genom hela vagnen men får in frisk luft?

[Forest]
12/27/14, 9:44 AM
#5

Jätte söta höns och bra bod ni har annars till dom  😃

[fabienne]
12/28/14, 8:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#3 Vi hade ventilerna öppna och skorstenen stängd tidigare men då blev det fuktigt på väggarna. Då var det dock lite varmare, kanske som kallast -10 grader. 

Vi har bestämt oss för att täta dörren hur som helst, så vi ska köpa lister imorgon. Kanske vore det bra med en tät dörr med bottenventilen öppen och skorstenen  öppen, men med ett lite mindre hål? 🤔

#4 Vad jag förstår måste man ha speciella element som är godkända för typ stall, och när jag tittat upp vad dessa kostar så har det varit jättedyra. Jag antar att om man hittar begagnat så är de förmodligen ganska tunga och kostar multum att skicka… Angående frostvakt så läste jag att det inte finns sådana som är godkända för hönshus med tanke på brandrisken. Tack, de är himla gulliga! 😃

Annons:
Cragan
12/29/14, 5:15 AM
#7

#6 testa o sätta en böj på skorstenen så det inte bara är ett rakt rör uppåt vet dock inte om en böj skulle göra sig bäst inne eller ute.

o jo det stämmer med element är bara kamfläns element som är godkända även om det finns andra med ip65 eller högre

[fabienne]
12/29/14, 8:49 AM
#8

#7 Är det en fördel om skorstensröret går ner lite i hönshuset, kanske 40 cm från taket? Det låter som en bra idé för då borde ju värmen stanna kvar bättre i taket om den inte bara kan vandra åt sidan och sedan åka ut. 🙂 Min kille är iväg och köper lister och en till värmelampa nu, så ska vi se hur det blir när vi fixat det så. Fungerar inte det heller bra så är nog skorstensröret med böj inne i huset nästa steg tror jag!

Cragan
12/29/14, 9:20 AM
#9

#8 jo är ju bara o prova sig fram för att se vad som funkar bäst 🙂  o berätta gärna hur det går så även andra kan ta del av hur det funkar

[fabienne]
12/29/14, 10:44 AM
#10

#9 Absolut! 🙂 Nu när vi fick in två värmelampor blev det i alla fall plusgrader i taket ganska snabbt så jag hoppas att åtminstone temperaturen blir bra nu. Ska försöka sätta dit listerna imorgon.

Cragan
1/5/15, 11:30 PM
#11

hur går det med fukten

[fabienne]
1/6/15, 12:00 PM
#12

Det är nog lite bättre men det är droppar i taket på vissa ställen som bredvid skorstenen. Väggarna verkar dock vara torra nu. Nu har vi skorstenen öppen och de två ventilerna i dörren halvöppna och så har vi satt lister runt dörren. Men jag blir ändå inte klok på att det inte ska dra. Det drar ju från ventilerna i dörren? Jag förstår inte hur man ska kunna undkomma det. Hönsen verkar dock mindre "nysiga" nu. 🙂

Upp till toppen
Annons: