Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1504 ggr
Cragan
10/21/13, 6:57 AM

har hönsen gått i vinter vila än

ja som rubriken säger har dina/era höns gått i vintervila än?

Annons:
Cragan
10/21/13, 6:59 AM
#1

för mig har dom presis börjat värpa men gissar på att dom inte kommer värpa så mycket innan mörkret o den låga tempen ute sätter stopp 🙂

ikna
10/21/13, 10:17 AM
#2

Av våra 5 hönor får vi, sedan 1 månad tillbaka, bara 4 ägg i veckan nu.

Någon ruggar fortfarande, men det blir inte lika mycket fjädrar i hönshuset nu. De är väl värda sin vintervila!

[mansolsson57]
10/27/13, 8:28 AM
#3

Mina går aldrig i vinter vila

LisenN
10/27/13, 11:23 AM
#4

#3 Så dom värper året om?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

[mansolsson57]
10/27/13, 12:25 PM
#5

Ja för vi har kyckling lampa på kvällarna

LisenN
10/27/13, 12:45 PM
#6

Så ni ger dom aldrig chans att vila? Hur gamla är dom? Ras?

Alla höns bör ges en viloperiod med mindre ljus..

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Annons:
[mansolsson57]
10/27/13, 4:38 PM
#7

Ålder blandat halv år till 4 ras Loman, kinesiska kokin

mtt78
11/1/13, 10:01 PM
#8

Våra hönor hade lampa hela förra vintern (födda förra våren), men i år låter vi dem vila. Vi har bara 3 hönor, och har tidigare fått 2-3 ägg om dagen, men nu får vi 1 ca varannan dag. 2 av hönorna har slutat värpa och börjat rugga, men inte den tredje. Kommer hon inte att rugga i år då tro? Eller tror ni att hon börjar senare?

Detta är våra första höns, så vi lär oss fortfarande :)

zoolatri
11/5/13, 9:17 AM
#9

Nästa år kommer vi köpa en egen gård och kommer bygga en åretruntbostad till hönsen. Här på gården vi hyr nu så har de sommarbostad ute i pallkragehus och vinterbostad i ladugården. De började varva ner och värpa mindre innan jag tog in dem men ett par veckor efter att de flyttat in i ladugården blev det fart på dem. Där hålls en mer konstant temperatur, hittills har det varierat mellan 9-12 grader. Jag har en vanlig lågenergilampa upphängd i taket med timer som är på under dagtid. Det kommer in en del solljus genom fönstren men det känns inte tillräckligt. Jag har kycklingar som har värmelampa men de går i en inhägnad så den lyser inte upp utanför direkt. Om de inte går i vila sedan när det blir kallt kommer jag ha lampan tänd färre timmar:)

Helin_
11/27/13, 4:13 PM
#10

mina hönor har börjat värpa nu. dom går i ett isolerat hönshus med värmelampa och extra ljus (för 5 sena kycklingars skull) med tillgång till rastgård dom ljusa timmarna.  dom har cärp 1 ägg sedan dom flyttade hit i sommras o ger dom basfoder från grnngården, matrester o snäckskal. ska man ge dom värpfoder nu då eller klarr dom sig på basfoder?

VildaVittra
12/6/13, 1:18 PM
#11

Knäpphöns! Nu har en av dom börjat spotta ut ägg, trots snö, minusgrader (strax över nollan i hönshuset) och ingen tilläggsbelysning. 🤔

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[annajohannas]
12/6/13, 6:25 PM
#12

Mina har inte börjat rugga ännu. En höna har precist ruvat fram tre kycklingar. Har några grader varmt och vanligt dagsljus..

Upp till toppen
Annons: