Annons:
Etiketttips-råd
Läst 3631 ggr
CorneliaAndersson
2013-07-10 16:13

Hästveda marknad, vad tänka på?

HejHej.

Som några av er kanske vet så är det ju snart dags för hästveda marknad och där säljer de ju lite olika djur b.l.a. höns.
Min mamma har velat ha höns en tid nu och vi hade tidigare höns, men nu när mamma vill ha igen, så tänker jag att det är nog bra att vi läser på så mycket det går.
Mamma vill prompt köpa från marknaden (för det ska bli så snabbt och billigt som möjligt), visst jag förstår hur hon tänker, men vill ändån ha tips etc.

Mamma vill att hönsen ska lägga ägg (såklart) och eftersom vi bor i ett ''villaområde'' så är det enligt lag att man bara får ha 5 hönor (alltså ingen tupp, men det gör inget, för mamma vill ha höns för äggens skull). Är det någon speciell ras som kan gå så få/många?
Hurdana ägg lägger de? (stora/små, vita/gröna/bruna o,s,v.)
Hur är rasen i regel? Individ till individ såklart, men i regel.

Vad äter rasen? 

Jag är som sagt ganska grön inom detta, men eftersom både jag, och min föräldrar vill våra djurs bästa så försöker vi snappa upp information.

Hönshus, och antagligen någon form av ''hage'' kommer att finnas, så de kan picka lite på marken, för det gillar de väll? :)

Tacksam på förhand!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
V3ritas
2013-07-11 01:14
#1

Jag har ju en liten blandning med höns, både "rashöns" och "värphybrider" (Lohman). Jag skaffade just Lohman för äggens skull. Dom lägger oftast 1 ägg per dag, även under lågsäsong. Tror dom ska lägga ca 330-350 ägg/år, per höna då.

Det finns både bruna och vita Lohman, och dom värper bruna respektive vita ägg, normalstora. Och det är sällsynt att dessa vill ruva (ruvar dom så lägger dom inga ägg).

Australorp lägger ljusbruna, normalstora ägg, ska väl lägga omkring 260 ägg/år.

Leghorn lägger vita normalstora ägg. Nånstans kring 220 ägg/år.

Road Island Red (RIR), normalstora ägg, bruna. ca 250 ägg/år.

Sen så finns det ju blandraser med dessa som säkert också är duktiga värpare och så kanske det kan smyga in någon annan rolig äggfärg.

Vad dom äter, värpfoder och spannmål (mixa med havre, korn, vete), snäckskal och matrester. Det är väl grunden, sen kan man ju även ge dom annat.

Det var väl det jag kom på nu, kanske någon annan har fler tips?

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

CorneliaAndersson
2013-07-11 08:19
#2

#1 Tack så mycket!:D

Får hålla utkik ifall vi hittar några :)

Hur stora blir dessa raserna ungefär?:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

V3ritas
2013-07-11 09:35
#3

#2 Lite mitt emellan, inte stora jättar och inga dvärgar :)

Googlade lite snabbt om raserna:

Lohman

Australorp

Rhode Island Red

Leghorn

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

CorneliaAndersson
2013-07-11 10:42
#4

#3 Tack!:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

kaninsköld
2013-11-26 16:54
#5

Vad var det för lag om femm hönor?

Mvh Kaninsköld

[tintilar]
2013-11-26 17:25
#6

Tänk på att på hönsmarknader sprids lätt sjukdomar och det finns några man ska vara aktsam för och inte vill ha med sig hem. ILT är en sjukdom som sprids lätt och den är allvarlig. Läs gärna på om det innan ni köper på marknad.

Boka gärna höns från säljaren redan innan marknaden så behöver dessa inte stå i öppna burar bland fjäderfä och folk som går från bur till bur. Då kan säljaren ha dessa i en egen låda tills ni hämtar dem. När ni är på marknaden, rör inga fåglar eller burar - då kan ni få med er sjukdomar från en bur till en annan. :)

Är ni ute efter billiga värphöns kan ni kanske köpa höns från ett hönseri i er närhet. De brukar ta ca 15kr/st och hönsen är då 1-1,5 år och fullt dugliga värphöns fortfarande. Men köp gärna från ekologiskt hönseri.

Annons:
[tintilar]
2013-11-26 17:28
#7

#5 - Det finns regler för vart man får hålla höns samt hur många och på vilket sätt. Det varierar i olika kommuner. I många kommuner får man hålla 5 höns utan tupp - utan att behöva söka tillstånd. I min kommun måste man alltid söka tillstånd, men jag får både ha tuppar och fler än 5 st. Det beror lite på hur man bor och som sagt vilka regler och riktlinjer som finns i den kommunen.

Gå in på din kommuns hemsida och titta om du kan hitta information där, annars ringer du till dem och ber att få prata med någon angående vad som gäller om man vill hålla höns i villaträdgård (eller hur man nu bor) så kan man ställa frågor direkt till någon som är ansvarig.

Upp till toppen
Annons: